Cele mai importante schimbari din invatamint anuntate aseara la Iasi

miercuri, 17 martie 2010, 21:33
4 MIN
 Cele mai importante schimbari din invatamint anuntate aseara la Iasi

Subiectul aflat pe ordinea de zi a sedintei de Guvern de la Iasi a fost discutarea proiectului legii educatiei, in vederea lansarii sale spre dezbatere publica, iar apoi dezbaterii parlamentare.

Practic, ciclul pe care multe alte proiecte de reforma a educatiei l-au urmat in ultimii ani, este reluat acum, in varianta propusa de ministrul Daniel Funeriu.

Proiectul, asa cum a fost el prezentat in conferinta de presa de aseara, de la Universitate, de premierul Emil Boc si de ministrul Educatiei, reia ideile din raportul comisiei prezidentiale pentru reforma educatiei, condusa de Mircea Miclea. "Nu exista un loc mai potrivit pentru discutarea legii educatiei decit la Iasi, in capitala culturala a Romaniei, la Universitatea «Al.I.Cuza»", a inceput excursul pe marginea legii premierul Emil Boc.

Invatamintul obligatoriu va incepe la gradinita si se va termina cu clasa a IX-a

Daca va fi legiferat si pus in practica, proiectul aduce modificari radicale in structura sistemului actual de invatamint si in viziunea asupra educatiei. Invatamintul obligatoriu va incepe cu grupa pregatitoare de la gradinita si va ingloba clasa a IX-a, dupa care elevii vor sustine o evaluare transcurriculara, adica o singura teza la mai multe discipline.

"Evaluarea va urmari capacitatea elevilor de a se descurca in viata cu cunostinsele obtinute in scoala, nu reproducerea de informatii", a spus Emil Boc.

Integrarea clasei a noua in invatamintul obligatoriu va fi un proces de durata, ce va avea loc pe perioada a 2-3 ani, pentru a da posibilitatea scolilor de a adapta infrastructura si profesorii de gimnaziu la noul an de studiu. "Inglobarea clasei a noua in invatamintul obligatoriu este o masura foarte importanta, care vizeaza compatibilizarea invatamintului nostru cu cel european: din cele 29 de state europene, 21 au invatamint obligatoriu pina la 16 ani", a completat ministrul Educatiei.

In al doilea rind, aceasta masura va diminua abandonul scolar, intrucit multi dintre elevii din mediul rural abandoneaza scoala la 14 ani, dupa clasa a VIII-a.

Programa scolara se reduce cu 25%

Proiectul de lege isi propune sa reduca numarul de ore si sa restructureze programele de studii. "Prin noua lege, programa scolara va fi redusa cu 25%. Vor fi eliminate informatiile in surplus, care nu au un alt rol decit de a supraincarca elevii", a punctat premierul.

O parte din ceea ce vor invata elevii va fi decis de scoala si de catre profesorul de la clasa. Astfel, consiliul de administratie al scolii – format in proportii egale, de cite o treime, de catre reprezentanti ai autoritatii locale, profesori si parinti – va avea libertatea de a stabili 20% din materia predata la gimnaziu si 30% din materiile de liceu. Deciziile vor fi luate in functie de specificul zonei si al scolii.

De asemenea,  25% din timpul alocat unei discipline la clasa va fi la latitudinea profesorului. Acesta va trebui sa isi adapteze felul in care parcurge materia in functie de specificul elevilor, fie ca sint avansati, fie ca sint elevi mai slabi, astfel incit si acestia din urma sa indeplineasca standardele minime, nationale.

"Indeplinirea acestor standarde minime de catre toti elevii va fi un criteriu de evaluare a cadrelor didactice", a mai spus Emil Boc. El a adaugat ca noile programe si continuturi vor trebui adaptate la lumea de azi, prin digitalizare si e-learning.

Orarele vor avea cu 5 ore mai putin

Numarul de ore saptaminale va fi redus, daca se va vota legea prezentata ieri la Iasi. "Acum elevii nu mai au timp nici pentru ei insisi, nici pentru familie, ci sint nevoiti sa alerge zilnic cite 6-7 ore la scoala, apoi sa aloce alte 3-4 ore pentru lectii acasa", a spus Boc.

El a anuntat ca numarul de ore saptaminale va scadea de la 25  la 20 de ore in invatamintul primar si de la 30 la 25 de ore la gimnaziu. "Aceasta nu inseamna ca elevii vor fi lasati pe drumuri, sau ca profesorii vor intra in somaj. Vom dezvolta sistemul after school, unde toti profesorii vor fi implicati, iar acest timp petrecut in scoala va fi inclus in norma didactica. Prin programele after school, elevii sint mentinuti in programul educational, insa fara a-i incarca", a spus Emil Boc.

Cum vor fi finantate scolile

Prevederile noii legi, inclusiv sistemul de finantare si de angajare, accentueaza descentralizarea sistemului de invatamint, dind puteri depline scolilor. Scolile vor primi direct in conturile lor, cea mai mare parte a finantarii. Aceasta este finantarea de baza si este acordata in functie de costul standard si de un coeficient de corectie.

Finantarea complementara va ajunge la primarii reprezentind sume alocate de la buget pentru infrastructura, in plus fata de sumele acordate de la bugetul local. Finantarea suplimentara se va aloca sub forma de granturi si va rasplati, prin fonduri alocate pentru anumite proiecte, scolile cu rezultatele cele mai bune in anul precedent.

Universitatile vor fi ierarhizate

Premierul si ministrul Educatiei au dat mai putine detalii in ce priveste reorganizarea invatamintului superior. Cei doi au spus ca proiectul de lege va intari autonomia universitara, compensata de cresterea gradului de raspundere publica a universitatilor.

Universitatile vor fi ierarhizate in functie de nivelul de competenta si de calitatea programelor de studii, scopul fiind de a diferentia universitatile performante de cele slabe.

In functie de performante, de calitatea dotarilor si a corpului profesoral, universitatile vor putea dezvolta doar programe de licenta, sau vor putea avea si programe de master sau doctorat.

Masteratul didactic, conditie a angajarii in invatamint

Formarea profesorilor va fi un capitol important al legii, dat fiind ca in prezent procentul cadrelor didactice care urmeaza cursuri de formare continua este unul din cele mai mici din Europa.

De asemenea, angajarea cadrelor didactice din invatamintul preuniversitar si superior se vor realiza dupa criterii mai transparente, a promis ieri Daniel Funeriu. Pentru a putea profesa, dascalii vor trebui sa urmeze obligatoriu un masterat didactic.

Proiectul noii legi isi mai propune sa creasca rolul studentilor in viata universitatilor si sa promoveze implicarea studentilor si elevilor in programe de voluntariat.

Comentarii