Controale incurcate de birocratie

joi, 15 noiembrie 2001, 00:00
3 MIN
 Controale incurcate de birocratie

In Romania controlul oficial al alimentelor urmareste daca unitatile care produc, prelucreaza si comercializeaza alimentele, personalul implicat, obiectele care vin in contact cu alimentele sint conforme cu cu reglementarile legale in vigoare. Scopul principal al controlului alimentelor este de a se asigura ca alimentele destinate pietii prezinta siguranta, sunt salubre si proprii consumului. Autoritatile competente pentru executarea controlului oficial al alimentelor sint Directia Sanitar-Veterinara (DSV), Inspectoratul Sanitar de Stat (ISS), Directia Generala Judeteana pentru Agricultura si Industrie Alimentara (DGAA) si Oficiul Judeten pentru Protectia Consumatorilor (OJPC). Inspectia propriu-zisa presupune verificarea printre altele conditiile de igiena a unitatilor in care alimentele sint procesate, a echipamentelor si mijoacelor tehnologice folosite si verificarea personalului pentru a stabili daca acesta indeplineste conditiile de sanatate si igiena.
In principiu, lucrurile par foate clare, numai ca in practica apar probleme din cauza modului in care sint impartite atributiile de control intre institutii si a slabei dotari materiale. In scopul verificarii calitatii alimentelor este necesara prelevarea de probe, care ulterior sa fie analizate in laborator, numai ca, din institutiile de control enumerate, numai ISS si DSV dispun de laboratoare proprii. Mai trebuie subliniat ca aceste laboratoare nu au o dotare performanta si, nu de putine ori se pune problema procurarii reactivilor si a altor materiale necesare, caci inspectorii care fac teren nu au mijloace de transport suficiente, ISS dispunind, de exemplu, de o singura masina pentru a face deplasari in tot judetul, iar dotarea cu cu aparatura pentru activitatea de teren nu este corespunzatoare.
In plus, intre DSV, ISS, OJPC, DGAIA sint subordonate unor ministere diferite, iar la nivel local nu exista o forma de coordonare a activitatii, prin intermediul careia sa se stabileasca directii de actiune. La disfunctionalitatile prezentate mai sus se adauga si o suprapunere a unor atributii intre organismele de control, care inevitabil conduce la intrebarea: Daca aceleasi atributii in ceea ce priveste controlul alimentelor sint comune mai multor institutii, de ce n-ar exista o singura autoritate care sa se ocupe de acest domeniu? Pentru a exemplifica, prezentam atributiile inspectorilor de la Directia Agricola, care efectueaza controlul agentilor economici ce isi desfasoara activitatea in domeniul productiei de produse alimentare. Controlul urmareste respectarea prevederilor continute in actele normative in vigoare din domeniul productiei de produse alimentare, protectiei consumatorilor, igiena sanitara si igiena sanitar-veterinara, existenta autorizatiilor sanitare de functionare si a autorizatiilor sanitar veterinare. Inainte de a continua, putem constata ca atributiile enumerate sint si de competenta OJPC, ISS, sau DSV. Inspectorii de la Directia Agricola mai trebuie sa verifice daca pe parcursul intregului proces de productie se respecta normele de igiena sanitara si cele sanitar veterinara, daca personalul incadrat este corespunzator din punct de vedere al sanatatii si este dotat cu echipament adecvat pentru protectia sanitara, numai ca aceleasi atributii le au si inspectorii DSV si ISS. Cit despre reclamatiile consumatorilor acestea pot fi inaintate la OJPC, dar si inspectorilor imputerniciti de Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare. "Controalele pe care le efectuam vizeaza verificarea documentatiei care sta la baza obtinerii dosarului de licenta care da dreptul de a produce produse alimentare, insa nu avem dreptul sa verificam documentele financiar contabile pentru a face investigatii amanuntite. Cu numai trei persoane care activeaza in cadrul Biroului pentru Industria Alimentara facem eforturi sustinute pentru a indeplini toate atributiile prevazute de lege" a declarat Doina Buzatu Iliescu, sef Birou Idustrie Alimentara din cadrul DGAIA.
Sintetizind, procesul de productie al produselor alimentare este monitorizat de DGAIA, ISS, OJPC, DSV, iar comercializarea de ISS, DSV si OJPC. Si in privinta sanctiunilor ce pot fi aplicate lipseste coerenta legislativa. Astfel, desi inspectorii DGAIA au atributii foarte largi de control, nu pot retrage o autorizatie de functionare, ei trebuind sa sesizeze DSV sau ISS, dupa caz. Asemanator, OJPC poate dispune retragerea definitiva de pe piata a produselor necorespunzatoare, poate dispune distrugerea acestora, dar nu poate ridica o autorizatie de functionare, motivindu-se ca numai emitentul unui asemenea act poate face acest lucru. Pornind de la cele prezentate si tinind seama de gravitate cazului Recopan, putem afima ca organizarea actuala a controlului alimentelor, a carei punere in practica presupune interactiunea a patru organisme de control, nu a dat rezultatele dorite, dovada izbucnirea toxinfectiei alimentare cu salmonella si, prin urmare, trebuie gindit un mod de reconfigurare al acestuia. Una din variante ar fi centralizarea atributiilor de control in sarcina unei singure autoritati care sa dispuna si de dotarea materiala necesara, iar alta ar fi gasirea unei formule de coordonare a institutiilor implicate, prin intermediul Prefecturii. (E. COMANAC)

Comentarii