Miroase a coruptie in Politie

joi, 10 ianuarie 2002, 00:00
5 MIN
 Miroase a coruptie in Politie

Trebuie sa imbunatatim imaginea imaginea Ministerului de Interne, sa facem totul pentru ca cetatenii sa-si recapete increderea in politisti, sa aratam populatiei ca sistemul functioneaza, ca nu este corupt. Nu este un citat anume, dar mesaje de acest gen au fost lansate cu duiumul in ultimele luni atit de premierul Adrian Nastase, cit si de ministrul de Interne, Ioan Rus. Potentatii zilei pozeaza in fata opiniei publice in justitiari, in oameni dispusi sa taie o data coada pisicii negre care toarce bine mersi pe soba Politiei. Doar pozeaza si dau declaratii fulminante care au acoperire in realitate precum semnalul GSM pe Virful Omu. Pentru ca iata, in timp ce pe la conferintele de presa se turuie despre campania anti-coruptie, pe cimpul de lupta al Ministerului de Interne se fac jocuri de culise, ofiteri cu bube-n cap ajung mari sefi, iar contribuabilului pare a i se spune ciocu’ mic, asta ca sa-l citam pe scretarul general al Guvernului. O astfel de manevra s-a produs si la Inspectoratul Judetean de Politie Galati, putin spus scandaloasa. Un capitan de Politie care a fost suspectat ca a luat spaga si care a fost trimis la munca de jos dupa ce o comisie a Ministerului de Interne a anchetat faptele comise de acesta, a ajuns peste patru ani ditamai seful Politiei Rutiere a judetului Galati. Noi nu putem decit constata faptul ca daca ofiterul Irimia Vlad a fost numit in acest post, inseamna ca a fost cel mai curat dintre pretendentii la functia de boss la Rutiera. Iata ca nu numai cetatenii de rind sint luati in ris, ci si ceilalti politisti care poate ar vrea sa-si faca meseria. Ar vrea, sa zicem, dar unde si mai ales cu cine?
Bagat la fund
Scandalurile se tin lant la virful Politiei Rutiere Galati. In 2000, colonelul Costica Patilea a fost demis de la cirma Circulatiei si trimis sa ancheteze furturile de gaini din Tg. Bujor, pentru ca "in activitatea lui s-au inregistrat disfunctionalitati de fond". Ce disfunctionalitati a constatat Corpul de Control al Ministerului de Interne in cazul lui Patilea, opinia publica nu a aflat nici in ziua de azi. Locul sau a fost luat de colonelul Adrian Haminschi. Acum doua luni, Haminschi a fost luat cu farasul, pentru ca si-a bagat uniforma si numele intr-o afacere puturoasa, care mirosea a camata. Ofiterului i s-a gasit un birou la Economic, ce-i drept mai inghesuit si fara scaune din piele, iar amanunte despre tarasenia comisa de el au fost de asemenea ascunse de ochii presei. Lumea a inceput sa faca bancuri de genul ca doar un inconstient va accepta sa preia friiele Rutierei, pentru ca acest serviciu este blestemat. Adica, sefii, oricit de bine intentionati ar fi, mai devreme sau mai tirziu tot vor calca pe bec. Probabil ca aceasta poanta a ajuns si la urechile celor abilitati sa faca astfel de numiri, pentru ca in functia de sef al Politiei Rutiere a fost instalat un politist care deja a calcat pe bec, politist care sa faca "fata" cu brio in fata tentatiilor de orice fel.
Capitanul Irimia Vlad si-a mototolit cariera in iulie ’98, dupa ce a fost reclamat ca faciliteaza obtinerea de permise auto contra cost. Mai precis, ofiterul, care acum patru ani se afla in comisia de examinare din cadrul Politiei Rutiere, a fost acuzat ca a perceput sume intre 100 si 150 de dolari unor persoane care doreau sa puna mina pe carnetul de sofer, din prima si fara dureri de cap. Schema era simpla: daca "elevul" marca banul, nici nu mai era nevoie sa se prezinte la examen, asa cum faceau toti cei care aspirau sa intre in neamul lu’ Manivela. Nu se stie cine anume l-a pirit pe capitanul Vlad, cert este ca peste noapte s-a trezit anchetat de Corpul de Control al Ministerului de Interne. Faptele de "vitejie" ale lui Vlad au fost intoarse pe toate fetele, iar in urma investigatiilor s-a stabilit ca ofiterul nu este nevinovat, dar nici vinovat, insa numai bun de sanctionat. Surse din interiorul IJP Galati spun ca de fapt dosarul sau a fost rezolvat elegant, ca-n Politie, pentru ca daca pe frunte lui Vlad se lipea sintagma "vinovat", cel incriminat trebuia deferit Parchetului Militar, lucru care nu convenea nimanui. Mai exista varianta ca totusi Vlad sa fie cercetat de procurorii militari, sa fie scos basma curata, insa aceasta varianta era foarte riscanta, pentru ca implica o sumedenie de riscuri. Astfel ca Vlad a fost mutat in cele din urma disciplinar la Sectia 1 de Politie, un soi de batalion disciplinar pentru cadrele patate, iar ca pedeapsa sa fie una "capitala" i s-a blocat si dreptul de a inainta in grad, pe o perioada nedeterminata.
Pus pe trambulina
Anul trecut insa, capitanul Vlad, dupa ce probabil s-a considerat ca si-a ispasit pedeapsa, a revenit in rindul lucratorilor din Politia Rutiera. Mai mult, pe 15 decembrie el este numit oficial in functia de sef la Circulatie, responsabili de instalarea sa fiind mai-marii Ministerului de Interne, pentru ca, potrivit regulamentelor politienesti, inspectorul-sef nu are dreptul sa instaleze persoane la cirma serviciilor din IJP. Asta este treaba ministerului. Comanda Inspectoratului poate doar propune persoane pentru functii. Este interesant ca Irimia Vlad a fost bagat pe culoar in timp ce comanda IJP Galati era asigurata de colonelul Maricel Petcu, care este greu de crezut ca nu cunostea trecutul "capitanului dalmatian". Si mai curios este faptul ca Vlad a fost preferat de maharii din Ministerul de Interne, ca si cum ar fi fost singurul candidat care s-a prezentat la asa-zisul concurs. Se vede treaba ca in Politie sint persoane care si-au gresit cariera, pentru ca se pricep foarte bine la tras sfori, adica sint niste maestri papusari desavirsiti.
Intrebat cum comenteaza numirea sa in postul de sef al Rutierei, capitanul Irimia Vlad a precizat ca nu este vinovat de acuzele care i s-au adus in trecut si ca activitatea de politist hirsit l-a recomandat drept cel mai indreptatit sa ocupe functia. "Da, este adevarat ca am fost anchetat de Corpul de Control al Ministerului de Interne, dar nu am fost gasit vinovat de nimic. Este adevarat ca am fost mutat la Sectia 1, dar iarasi este o confuzie: nu am fost mutat disciplinar, ci detasat in interes de serviciu. O sa discutam miine (n.r.- astazi) despre ce s-a intimplat in ’98, pentru ca mi s-a inscenat ceva, iar eu ma stiu curat", ne-a declarat actualul sef al Politiei Rutiere, capitanul Irimia Vlad.
In legatura cu faptul ca ar detine patru autoturisme, intre care unul de lux – un Volkswagen – doua case si mai multe magazine, care nu pot fi justificate dintr-un salariu de bugetar amarit, capitanul Vlad a tinut sa precizeze ca aceste zvonuri sint false. "Totul este o inventie. Nu este nimic adevarat, nu am nimic pe numele meu, de unde sa string atita avere", s-a intrebat retoric capitanul Vlad.
Asteptam cu interes reactia proaspatului sef al Inspectoratului Judetean de Politie, lt.col. Tache Bocaniala, care acum doua zile s-a laudat ca are de gind sa se ia la trinta cu coruptia. Sa vedem ce tactica va adopta in lupta cu "ai de sus", din Ministerul de Interne, care l-au uns pe capitanul Vlad. Tactica strutului ar fi cea mai la indemina, dar se pune intrebarea ce se va intimpla cu onoarea sa. Vom reveni miine si cu pozitia oficiala a Inspectoratului Judetean de Politie cu privire la "cazul Vlad" (Iulian GROSU)

Comentarii