40% din depozitele Bancii Populare Minerva au fost ingropate la FNI

joi, 11 ianuarie 2001, 00:00
4 MIN
 40% din depozitele Bancii Populare Minerva au fost ingropate la FNI

Cotidianul nostru a prezentat intr-o serie de articole publicate in luna iunie a anului trecut situatia de la Banca Populara Minerva. Imediat dupa prabusirea FNI, aceasta banca populara a intrat in incapacitate de plata. Cu toate ca se stia la acea vreme ca o parte din banii depusi de populatie au fost folositi de banca pentru achizitionarea de certificate de investitor FNI, circulind zvonul ca aceasta nu a reusit sa le rascumpere inainte de colapsul fondului, conducerea Bancii Populare Minerva (BPM) s-a ferit atunci sa comenteze in vreun fel situatia creata. La sase luni de la acele evenimente, interval de timp in care depunatorii nu au reusit sa-si recupereze decit o parte din dobinzile aferente depozitelor, acestora li s-a inminat in loc de bani, un comunicat in care se recunoaste negru pe alb ca 40% din totalul depozitului BPM a fost plasat la FNI, nemaiputind fi recuperat. Mai mult, depunatorilor li se aduce la cunostinta, intr-o forma voalata, ca nu se pot astepta la recuperarea sumelor investite intr-un viitor prea apropiat. Practic, 70% din soldul depozitelor populatiei ar urma sa fie transformat in parti sociale, care ar putea fi retrase dupa 24 de luni si care ar acorda depunatorilor drept de vot (!) si dreptul de a verifica modul de gestiune al BPM.
Redam mai jos continutul comunicatului remis depunatorilor de catre un asa numit "comitet de initiativa", la ghiseele bancii:
"Daca nu va prezentati la ghiseele Bancii Populare Minerva sintem obligati sa consideram ca ati acceptat tacit efectuarea acestei operatiuni"
"Conjunctura economica, politica si sociala a facut ca mediul financiar-bancar sa fie foarte afectat, aici putind enumera: FNI, BCR, BIR si marea majoritate a bancilor populare.
Acum a sosit momentul restructurarii bancilor populare in conformitate cu prevederile OGU nr. 97/2000.
Casa Centrala – BPR – organism ce urmeaza a se infiinta in luna februarie 2001, a primit cerere de afiliere a peste 200 de banci populare printre care si din partea Bancii Populare Minerva.
Casa Centrala BPR a analizat si verificat situatia economica a Bancii Populare Minerva si a ajuns la urmatoarea concluzie:
Gestiunea Bancii Populare Minerva s-a efectuat in conformitate cu prevederile legale, nu exista credite neperformante peste limitele normale si nu exista fraude. Cu toate acestea, Banca Populara MInerva se afla in momentul de fata intr-o situatie dificila din punct de vedere al lichiditatilor, fapt datorat unui plasament de peste 45 de miliarde facut la FNI aceasta reprezentind cca. 40 % din totalul depozitului.
Totusi, conducerea Casei Centrale BPR a luat hotarirea de a sprijini Banca Populara Minerva astfel incit clientii acesteia sa-si recupereze integral sumele depuse intr-o perioada de 24 de luni.
Desi Banca Populara Minerva realizeaza un activ net pozitiv in procesul de reorganizare si restructurare prevazut in actele legislative sus mentionate, printre alte cerinte expres prevazute, exista si conditia obligatorie ca la data solicitarii autorizatiilor de functionare banca populara in cauza sa nu detina obligatii de plata neonorate. Ca urmare, numai printr-un efort comun si prin contributia fiecarui client al Bancii Populare Minerva putem realiza aceasta transformare asa cum o prevede noua legislatie si care prin infiintarea fondului de garantare (asemanator cu cel din sistemul bancilor comerciale) asigura in viitor garantia recuperarii sumelor depuse.
Mai mult decit atit, in noua legislatie se prevede infiintarea si altor fonduri la nivelul Casei Centrale care sa asigure respectarea obligatiilor de plata a fiecarei cooperative din retea.
In acest scop va rugam sa participati si Dumneavoastra la efortul Casei Centrale BPR pentru ca Banca Populara Minerva sa indeplineasca conditiile de functionare impuse de noul cadru legislativ.
Pentru aceasta va rugam sa va dati acordul scris pentru a transforma depozitul dumneavoastra la Banca Populara Minerva astfel:
1. 30 % din soldul depozitului in depozit pe termen de 12 luni cu dobinda anuala de 40 % – dobinda platita lunar;
2. 70 % din soldul depozitului in parti sociale care vor putea fi retrase dupa 24 de luni, pentru care beneficiati de o parte din profit la sfirsit de an si pentru care aveti drept de vot si dreptul de a verifica modul de gestiune al BANCII POPULARE MINERVA.
Aceasta operatiune trebuie incheiata pina la data de 31 ianuarie 2001, motiv pentru care va rugam sa va prezentati la ghiseele Bancii Populare Minerva pentru a putea sa obtineti explicatii mai amanuntite.
In cazul in care dvs. nu va prezentati la ghiseele Bancii Populare Minerva sintem obligati sa consideram ca ati acceptat tacit efectuarea acestei operatiuni, urmind a va transmite acasa cu scrisoare recomandata extrasele de cont dupa contul de depozit si contul de parti sociale".
Un numar de mobil nealocat, dat pentru relatii suplimentare
Dupa cum se vede, "Comitetul de initiativa" da dovada de suficienta istetime, avertizind depunatorii ca si tacerea este un raspuns. Numai ca acestia nu sint deloc satisfacuti de oferta bancii. Dupa ce au protestat in momentul in care s-au trezit in imposibilitate de a-si recupera banii, au acceptat in cele din urma, pe termen scurt, solutia propusa de banca, de a incasa citeva luni numai dobinzile aferente depozitelor. Ajunsi deja la capatul rabdarii, comunicatul ce le-a fost transmis a pus capat sperantelor de a-si mai vreodata recupera banii depusi. "Cu ce ma incalzeste pe mine faptul ca voi deveni actionar al bancii, atita vreme cit banii pe care i-am strins numai eu stiu cum si i-am depus aici nu ii voi putea recupera? Ce sa fac eu cu dreptul de vot ce mi-l vor acorda ei, cind a trebuit sa ma imprumut de la altii pentru a-mi putea plati intretinerea? Eu nu vreau nimic altceva decit sa-mi recuperez banii", ne-a declarat Cornel Paiuc, unul dintre oamenii care si-a ingropat economiile la Banca Populara Minerva. Trebuie spus ca, in finalul comunicatului este trecut un numar de telefon mobil, la care depunatorii ar putea suna pentru lamuriri suplimentare. In ciuda eforturilor noastre, dar si a mai multor depunatori care au sunat si ei, incercind sa discute cu cineva, apelurile au ramas fara raspuns, ba mai mult vocea robotului comunica celor care apeleaza ca numarul format nu este alocat. (Neculai ROSCA)

Comentarii