PIETA implicata intr-un nou scandal de mediu

luni, 29 ianuarie 2001, 00:00
3 MIN
 PIETA implicata intr-un nou scandal de mediu

SC PIETA SRL Iasi, firma raspunzatoare de catastrofa ecologica de la METADET Falticeni a intrat din nou in vizorul protectiei mediului, dupa ce la Podu Iloaie, judetul Iasi au fost descoperite, pe o linie uzinala apartinind SC PREDMET SA, 68 de vagoane cisterna incarcate, in parte, cu amestecuri de acizi corozivi. Vagoanele, aflate intr-un stadiu avansat de coroziune, fusesera aduse de PIETA, actionar majoritar la PREDMET, de la ROMFOSFOCHIM Valea Calugareasca, cu intentia de a le dezmembra si valorifica ulterior ca fier vechi. Numai ca aceasta operatiune nu poate fi efectuata fara avizul protectiei mediului iar acest aviz nu a fost acordat. Cercetarile efectuate de politistii ieseni, impreuna cu inspectorii IPM au stabilit ca in 21 din cele 68 de vagoane de la Podu Iloaie se afla circa 93 de tone de deseuri chimice. Pentru a obtine avizul de mediu pentru dezmembrare, vagoanele trebuiau sa fie perfect goale, fara substante care ar putea sa polueze mediul. Exista informatii certe ca de-abia dupa accidentul ecologic de la METADET Falticeni SC PIETA SRL s-a gindit sa ceara aviz de mediu pentru dezmembrarea vagoanelor de la PREDMET. Potrivit legii, acesta nu poate fi acordat insa decit dupa ce, pe cheltuiala societatii PIETA, vor fi efectuate analizele de laborator ale substantelor din toate cele 21 de vagoane si va fi facuta neutralizarea acestora. Deocamdata, vagoanele problema au fost sigilate si s-a dispus supravegerea lor cu paza militarizata.
La sfirsitul saptaminii trecute, directorul general al Companiei Apele Romane a declarat ca accidentul ecologic de la METADET Falticeni a scos la iveala, fara echivoc, "existenta unei adevarate mafii a fierului vechi care actioneaza concertat, la fiecare agent economic aflat in lichidare si care are ramificatii direct in structurile fostului FPS". Privite din acest unghi, cele doua cazuri in care s-a stabilit, pina acum, implicarea firmei PIETA din Iasi, devin simptomatice pentru modul in care se procedeaza in aceasta bransa. Pe preturi de nimic sint achizitionate instalatii de a caror dezafectare nu vrea sa se ocupe nimeni, tocmai pentru ca aceasta operatiune implica riscuri majore. Acestea sint ulterior dezmembrate in taina (exista declaratii cum ca operatiunile care au dus la declansarea catastrofei ecologice de la METADET s-au efectuat pe timp de noapte, ferit de ochii eventualilor curiosi) si, daca nu se intimpla nimic, se sterg rapid urmele, metalul se valorifica de citeva ori mai scump decit pretul de achizitionare al instalatiilor, reziduurile se dosesc pe undeva si gata.
Potrivit ultimelor date facute publice de Compania "Apele Romane", poluarea cu cianuri a riurilor Somuz si Siret a provocat moartea a nu mai putin de 125 de tone de peste. Unda poluatoare din apele Siretului a fost, potrivit acelorasi date, total ecologizata cu 234 de kilometri inainte de varsarea Siretului in Dunare. Pagubele produse depasesc 6 miliarde de lei, la care se adauga ingrijirile ce au trebuit aduse celor 110 persoane spitalizate in urma consumului de peste infestat cu cianuri si in egala masura imaginea negativa creata tarii pe plan international, dificil de evaluat in sume de bani.
"Bazinele se corodeaza in timp si Doamne fereste de o cit de mica miscare seismica"
Daca valul de poluare a trecut, problema deseurilor toxice de la METADET ramine. Pentru neutralizarea acestora este nevoie de citeva miliarde de lei, pe care nimeni nu pare dispus sa le plateasca. Inspectorul sef al IPM Suceava, Stefan Ursu, a precizat ca se actioneaza si pe linie guvernamentala pentru obtinerea unor ajutoare financiare internationale, subliniind ca "trebuie actionat rapid. Bazinele se corodeaza in timp si Doamne fereste de o cit de mica miscare seismica". Afirmatia, nu foarte concreta in ceea ce priveste modalitatea practica de obtinere a fondurilor necesare dezmorsarii bombei ecologice, pune totusi in discutie ce s-ar putea intimpla in viitor, daca nu se va interveni urgent. Prefectul judetului Suceava, Ioan Cusnir, apreciaza ca fondurile pentru neutralizarea cianurilor de la METADET vor fi obtinute din trei surse. Va fi analizat mai intii contractul de privatizare al firmei falticenene si consecintele acestui contract, pentru a se stabili o prima responsabilitate, iar apoi vor fi analizate contractele celor trei firme care se ocupa de lichidarea Metadet, urmind a fi stabilite raspunderile fiecareia. "Conform principiului legal – poluatorul plateste, vom recupera de la cele trei firme, pe care le consider in egala masura responsabile de accident. In plus, Prefectura Suceava, impreuna cu Inspectoratul de Protectia Mediului (IPM) si Consiliul Local Falticeni vor solicita alocarea unor fonduri de urgenta de la Ministerul Mediului, avind in vedere gravitatea situatiei". (Neculai ROSCA, Gabriela HOSTIUC)

Comentarii