Cui i-e frică de tronsonul montan al A8? CNAIR pare că se teme să recepţioneze studiul de fezabilitate

vineri, 04 august 2023, 01:50
3 MIN
 Cui i-e frică de tronsonul montan al A8? CNAIR pare că se teme să recepţioneze studiul de fezabilitate

CNAIR pare că se teme să recepţioneze documentaţia studiului de fezabilitate, deşi aceasta este completă. Pe segmentul ieşean tocmai se încheie seria forajelor şi începe cursa pentru obţinerea avizului de mediu

O numărătoare inversă pornită pe Facebook arată că se apropie un moment important pentru A8. Ziua de 11 august este ultima din contractul încheiat la Iaşi cu mai bine de patru ani în urmă pentru completarea studiului de fezabilitate pentru sectorul montan al A8. La acea vreme, suma pentru care a fost atribuit contractul a fost percepută ca fiind foarte mică, doar 17,6 milioane de lei pentru prospecţiuni în zone greu accesibile, pe o distanţă de peste 150 km. Termenul iniţial de realizare a studiilor în teren şi a documentaţiei a fost de 14 luni, dar s-a prelungit până acum, fiind bifate toate jaloanele.

Totuşi, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pare să tragă de timp: după ce a mai amânat cu o lună momentul recepţionării documentaţiei tehnice, care trebuia să fie pe 11 iulie, nici la sfârşitul săptămânii viitoare nu e sigur că se va întâmpla.

Citiți și: FOTO – VIDEO – Reportaj: pe aici va trece A8. O zi printre primii muncitori care sapă deja la autostradă. Lutul e bun, nisipul pune probleme

„În data de 11 august 2023 se va închide contractul de SF pentru secţiunea montană şi astfel va lua sfârşit odiseea cu SF-ul pe tronsonul Tg. Mureş-Tg. Neamţ”, a anunţat Cătălin Urtoi, directorul interimar al Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere, care ar urma să preia proiectul de la CNAIR pentru construirea efectivă a autostrăzii. Dar va fi acest final unul cu happy-end? „Să sperăm că de data asta colegii din CNAIR vor lua definitiv această decizie, singura care poate permite acestui proiect să meargă înainte şi să se încadreze în termenul susţinut de către ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, pentru licitaţia de proiectare şi execuţie, adică sfârşitul acestui an”, susţine Urtoi.

Anul acesta, tronsonul respectiv – dintre cele două capete aflate în acest moment în procedură de atribuire, ambele finanţate cu bani din PNRR – a primit avizul de mediu, are exproprierile de terenuri şi păduri (masă lemnoasă) finalizate în iunie, iar plata, făcută.

Dacă recepţia va fi făcută săptămâna viitoare, documentaţia va mai trece prin câteva comisii – ultima, cea interministerială, urmând să adopte indicatorii tehnico-economici şi sursa de finanţare. Dacă guvernul va emite cel târziu în noiembrie o hotărâre în acest sens, licitaţia de atribuire a contractului de proiectare şi execuţie ar putea fi lansată în cazul cel mai optimist până la sfârşitul anului.

În ce priveşte segmentul Moţca-Prut, forajele pe porţiunea Leţcani-Ungheni se încheie săptămâna aceasta şi urmează „cursa” pentru obţinerea acordului de mediu.

În fine, contractul de construire a podului peste Prut urmează să fie atribuit într-o licitaţie ce va fi lansată în zilele următoare. Aici însă e altă problemă: legătura cu reţeaua rutieră. Irinel Bucur, de la asociaţia Hai Că Se Poate, avertiza anul trecut că, dacă podul va fi gata înaintea centurilor ocolitoare ale Iaşului, ne-am putea trezi cu şi mai mult trafic greu prin oraş decât acum.

CITIȚI ȘI: Pe Varianta Nord a autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş, situația e albastră

Comentarii