Drum distrus nu numai de lucrările proaste, dar şi de indolenţa funcţionarilor

luni, 22 noiembrie 2021, 02:59
3 MIN
 Drum distrus nu numai de lucrările proaste, dar şi de indolenţa funcţionarilor

Iată un caz concret, pe şoseaua Iaşi – Vaslui prin Scânteia, un drum ca după bombardament!

Drumul judeţean Iaşi – Vaslui a fost distrus de maşinile grele şi de indolenţa funcţionarilor care ar fi trebuit să-l supravegheze. Este concluzia rezultată dintr-un dosar soluţionat recent de magistraţii Tribunalului ieşean. Un camion a fost prins având o greutate cu peste 50% mai mare decât cea maxim admisă. Amenda drastică primită a fost însă anulată în instanţă dintr-un motiv banal: procesul-verbal era completat cu picioarele.

În urmă cu 8 ani, Direcţia Judeţeană de Administrare a Drumurilor şi Podurilor (DJADP) a cumpărat trei cântare rutiere, în încercarea de a stăvili traficul greu de pe drumurile judeţene. Amenzile pentru transportatorii care depăşesc greutatea permisă de structura drumului pot ajunge şi la 60.000 de lei. Simplul refuz de a se supune un camion cântăririi se poate solda cu o amendă de 8.000 de lei. Cheltuielile cu achiziţionarea celor trei cântare puteau amortizate din câteva amenzi, iar transportatorii s-ar fi gândit de două ori înainte să-şi supraîncarce camioanele.

În august 2019, un agent constatator al DJADP a oprit pe DJ 248 Iaşi – Vaslui, la Mogoşeşti, un camion încărcat cu asfalt, pentru cântărire. Greutatea pe axa motoare depăşea cu 21,5% limita de 9 tone admisă pe acest drum, iar greutatea totală a camionului o depăşea pe cea de 20 de tone maxim admisă cu 53,5%. Agentul a stabilit o amendă de 31.000 lei, fişa de constatare fiind semnată fără comentarii de şoferul camionului. Societatea în cauză a contestat amenda în faţa Judecătoriei, dar fără succes.

Firma invocase faptul că asfaltul transportat, prin însăşi natura sa, îşi schimbă constant centrul de greutate, ceea ce ar fi explicat depăşirea greutăţii pe o axă sau alta. Argumentul a fost respins de judecători, pentru că nu explica depăşirea masei totale şi nici nu fusese susţinut de vreo probă concretă. Magistraţii au respins şi ideea că amenda ar fi fost exagerată faţă de pericolul reprezentat de depăşirea masei camionului. Lucrurile s-au schimbat însă în aprecierea Tribunalului.

Sancţiunile prevăzute de Ordonanţa 43/1997 privind regimul drumurilor se stabilesc în funcţie de tipul drumului, numărul de axe ale vehiculului şi distanţa dintre ele, limita maximă a greutăţii permise şi implicit, procentul de depăşire a ei variind în funcţie de aceste elemente. Or, procesul-verbal de contravenţie nu menţiona tocmai aceste elemente. În aceste condiţii, judecătorii nu puteau verifica dacă agentul DJADP făcuse încadrarea corectă a contravenţiei. Deşi era clar că greutatea maximă admisă fusese depăşită, nu se putea stabili cu cât anume şi, deci, nici cuantumul amenzii. Ca urmare, magistraţii Tribunalului au dispus admiterea apelului înaintat de firma sancţionată şi anularea procesului-verbal. Sentinţa este definitivă. Firma a fost exonerată de plata amenzii, iar DJADP a rămas cu paguba.

Comentarii