Formare în domeniul autismului la copii în Gijon, Spania, pentru o echipă de profesori ieşeni

miercuri, 17 noiembrie 2021, 08:31
3 MIN
 Formare în domeniul autismului la copii în Gijon, Spania, pentru o echipă de profesori ieşeni

În judeţul Iaşi, aproximativ 300 de elevi cu autism sunt integraţi în şcoli de masă şi şcoli speciale. Activităţile de formare desfăşurate de Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi sunt integrate în cadrul proiectului Erasmus Autism They are On Of Us.

În perioada 8-12 noiembrie 2021, reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi au participat la o activitate de formare având ca temă problematica tulburărilor din spectrul autist. Evenimentul s-a desfăşurat la Gijon, Spania, şi a reunit beneficiari ai instituţiilor partenere din Spania, Turcia, Polonia şi Belgia. Activitatea face parte din calendarul proiectului Erasmus^ Autism They are On Of Us, implementat de Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi, în calitate de partener, în perioada 2019-2021.

Scopul acestuia este să îmbunătăţească abilităţile de viaţă ale copiilor diagnosticaţi cu tulburări din spectrul autist pentru a facilita adaptarea lor la viaţa socială, pentru a-i ajuta pe elevii diagnosticaţi cu această tulburare, precum şi familiile acestora să îşi cunoască drepturile. Un alt obiectiv vizează incluziunea şcolară şi socială a acestor elevi prin valorificarea capacităţilor personale. Totodată, este urmărită conştientizarea rolului şcolii şi al familiei în viaţa copiilor diagnosticaţi cu tulburări din spectrul autist prin îmbunătăţirea cunoştinţelor şi competenţelor familiilor din care provin, dar şi ale profesorilor care lucrează în acest domeniu.

În cele 5 zile de formare, specialişti din ţările implicate au dezbătut probleme teoretice şi au utilizat practici educaţionale care pot fi aplicate pentru integrarea şcolară a elevilor cu tulburări din spectrul autist. În centrul activităţilor au fost subiecte precum diagnosticarea şi screening-ul, modalităţile de identificăre a primelor semne ale acestei tulburări, precizări legislative internaţionale şi specifice fiecărei ţări participante.

O atenţie deosebită s-a acordat modalităţilor de integrare şcolară a copiilor cu TSA, crearea unor medii şcolare incluzive şi identificarea de strategii, metode şi materiale care pot facilita adaptarea şcolară a acestor elevi. Discuţiile şi dezbaterile s-au centrat pe identificarea celor mai bune practici educaţionale care pot conduce la înţelegerea dificultăţilor copiilor cu autism.

Aspectele teoretice şi practicile educaţionale diseminate au fost completate de o vizită la un centru de intervenţie şi terapie al Fundaţiei Vinjoy din oraşul Oviedo, un centru privat care dezvoltă abilităţi specifice pentru integrarea socio-profesională a copiilor şi tinerilor cu diverse dizabilităţi.

Experienţa de formare a completat cunoştinţele teoretice şi a îmbogăţit strategia de intervenţie şi terapie pentru tulburarea de spectru autist, urmând ca aceste cunoştinţe şi strategii să fie diseminare către specialiştii din judeţul Iaşi care lucrează cu preşcolari, elevi şi tineri diagnosticaţi cu autism şi integraţi în şcoli de masă şi şcoli speciale.

Amintim că, în judeţul Iaşi, aproximativ 300 de elevi cu autism sunt integraţi în şcoli de masă şi şcoli speciale, beneficiind de suport de sprijin educaţional printr-un curriculum adaptat şi intervenţii ale unor specialişti, precum profesori de educaţie specială, psihopedagogi, profesori de sprijin, profesori logopezi, kinetoterapeuţi sau consilieri şcolari.

Comentarii