GALERIE FOTO Cum va arăta noul terminal de trei hectare de la Aeroportul Iași

joi, 17 martie 2022, 03:00
3 MIN
 GALERIE FOTO Cum va arăta noul terminal de trei hectare de la Aeroportul Iași

Odată semnat contractul de finanţare cu bani europeni, licitaţia pentru proiectarea şi execuţia T4 poate fi adjudecată n procedura prevede anunţarea câştigătorului luna viitoare

Servicii de proiectare faza Proiect Tehnic, Detalii de Execuţie, documentaţii tehnice necesare în vederea obţinerii avizelor/ acordurilor/ autorizaţiilor, asistenţă tehnică din partea proiectantului, verificarea tehnică de calitate a proiectului şi a detaliilor de execuţie precum şi execuţia lucrărilor pentru obiectivul de investiţii "Dezvoltarea Aeroportului Internaţional Iaşi -Extinderea terminalelor de pasageri şi a facilităţilor de parcare la Aeroportul Internaţional Iaşi". Acest titlu lung cuprinde toate investiţiile care vor fi făcute în Dealul Ciricului pentru construirea unui terminal de pasageri de 8 ori mai mare decât T3 şi a parcării extinse.

Câştigătorul licitaţiei va avea la dispoziţie 5 luni pentru realizarea proiectului tehnic, apoi 15 luni pentru finalizarea terminalului de pasageri T4. Dar cum va arăta acest terminal, construit pe trei niveluri, cu o suprafaţă desfăşurată de peste 31 de mii mp?

Proiectul a trebuit să primească mai întâi girul consilierilor judeţeni. La începutul toamnei trecute, ei şi-au dat acordul asupra valorii totale de investiţie, 376,4 milioane de lei (fără TVA), şi a indicatorilor prevăzuţi în studiul de fezabilitate. Valoarea eligibilă pentru finanţare a proiectului este de 287,6 milioane de lei, din care 244,5 milioane (65 la sută) vor veni prin Fondul European de Dezvoltare Regională. La aceşti bani se adaugă 37,4 milioane de lei (10 la sută) din bugetul public de stat. Restul de 94,5 milioane de lei (25 la sută) reprezintă contribuţia proprie a regiei aeroportuare, la care se adaugă şi TVA, 71 de milioane de lei. Investiţia include extinderea parcării de scurtă durată cu aproximativ 120 de locuri, fiind prevăzute totodată şi nouă locuri pentru autobuze şi autocare.

Îmbarcarea/ debarcarea se va putea face din T4 direct în/ din avion prin poduri suspendate. În primă fază vor fi amenajate trei astfel de poduri, pentru cele trei porţi de îmbarcare. Vor mai fi trei porţi pentru sosiri, una pentru tranzit şi o a opta poartă – rezervată VIP-urilor şi echipajelor.

T4 va avea trei niveluri, subsol, parter şi etaj, fiecare cu o suprafaţă ceva mai mare de un hectar, suprafaţa totată desfăşurată fiind de exact 31.210 mp. Toate zborurile externe vor fi procesate aici, iar T3 va fi reconfigurat pentru zboruri interne.

Fluxul bagajelor (transport, scanare, sortare) se va desfăşura la nivelul inferior, care va avea exclusiv o utilitate tehnică. Aici se vor regăsi spaţiile tehnice pentru zona de mentenanţă, pentru serviciile de securitate, vamă, poliţie de frontieră.

La parter, zona de intrare la nivelul parcării, este zona publică şi tot aici vor fi cele trei porţi pentru sosiri. La etaj se regăsesc cinci filtre de securitate, respectiv un al şaselea echipament agabaritic. Aici vor fi amenajate patru porţi de îmbarcare – care însă vor putea să preia şi pasagerii care sosesc la Iaşi. Tot la etaj vor fi amenajate spaţii comerciale, dar şi birourile serviciilor.
În perioadele de vârf, T4 va putea să asigure realizarea formalităţilor pentru 950 de pasageri pe oră, capacitatea anuală a viitorului terminal fiind preconizată să ajungă la 3,3 milioane.

Licitaţia pentru realizarea T4 şi extinderea parcării a fost lansată în octombrie. Au fost înscrise trei oferte, iar luna viitoare ar trebui să se încheie evaluarea. Cu contractul de finanţare semnat, aşa cum am relatat în ediţia de ieri, proiectarea şi apoi deschiderea şantierului pot fi începute. Condiţia pentru încasarea celor 244,5 milioane de lei din fonduri europene este finalizarea până la sfârşitul anului viitor. 

Citește și: IMPORTANT Vin banii europeni pentru terminalul T4 de la Aeroportul Iași

                Cale liberă pentru construirea T4 la Aeroportul Iași

               

Comentarii