Inedit! Cum să le prezinţi copiilor cu deficienţe de comunicare muzeele din Palatul Culturii

joi, 28 iulie 2022, 01:50
3 MIN
 Inedit! Cum să le prezinţi copiilor cu deficienţe de comunicare muzeele din Palatul Culturii

Un proiect inedit în țara noastră! Instrumente alternative pentru a ajuta copiii și tinerii cu deficiențe de comunicare să se bucure patrimoniul cultural și artistic, la Palatul Culturii din Iași. 

Astăzi au fost testate instrumentele alternative și augmentative de comunicare (AAC) realizate pentru a accesibiliza activitățile culturale și artistice în sectorul muzeal și îmbunătățirea abilităților profesionale. La acțiune au participat două grupuri de elevi, de la

Proiectul, dedicat persoanelor cu deficienţe de comunicare

„Proiectul este dedicat persoanelor cu deficiențe de comunicare, din spectrul autism și nu numai, fiind un element de noutate deoarece muzeele nu au în general. Prin această abordare integratoare, noi ne concentrăm atenția pe acest public țintă ceea ce a determinat reprezentanții proiectului, originari din Italia, să ofere punctaj maximum.

Concert, este vorba despre o colecție de pictograme care înlocuiește, însoțește și augumentează limbajul obișnuit, clasic. Ne-am axat pe a simplifica comunicarea clasică, provocarea fiind tocmai aceasta, de a aduce mesajul muzeal cât mai aproape de publicul țintă. Persoanele nonverbale comunică foarte mult pe bază de vizual, motiv pentru care aceste pictograme ajută la înțelegerea informațiilor din cadrul fiecărui muzeu, dar și elemente de orientare, de ajutor, acolo unde este cazul.”, a explicat dr. Coralia Costaș, consilier, Șef Secția Relații Publice, Marketing, Logistică, Proiecte și Programe.

Vizitatorii au posibilitatea de a înțelege, prin intermediul unor instrumente speciale, o hartă senzorială a celor patru muzee din cadrul Palatului Culturii, un ghid concentrat pe Muzeul de Artă și Muzeul de Istorie al instituției, care este amplasarea spațiului muzeal, ce elemente de noutate vor găsi pe traseu, pentru informații despre densitatea luminii din fiecare sală, elementele muzice, dar și detalii despre atracțiile principale ale fiecărui muzeu.  În cadrul proiectului vor avea loc patru vizite ale unor elevi din municipiul Iași, dar și din zona Moldova.

„Proiectul este o ocazie de aparteneță la grup, dar mai ales toată interacțiunea și experiența pe care au trăit-o elevii din cadrul Asociației noastre ne-a determinat să credem că ei își doresc să participe la astfel de activități. Aceștia s-a bucurat și de călătoria în sine, alături de un grup bine organizat, de a vizita un muzeele, de a recepta informații de la persoane străine lor, au fost foarte receptivi la toate activitățile desfășurate astăzi și am obsercat că nivelul lor de concentra și atenție a fost ridicat pentru că și informațiile au fost cu adevărat captivante”, a mărturisit Cecilia Hamza, Asociația Suntem Diferiți. De asemenea, la acțiune au participat și elevi din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Neamț.

Copiii se acomodează uşor la mediile noi

„Cel puțin pentru copii noștri, care au dificultăți de auz, mi se pare foarte potrivit, mai ales pentru personalul care lucrează cu ei și nu cunoaște limbajul mimico-gestual. Instrumentele au fost atent gândite, copii au recunoscut toate locurile, au identificat doar acele elemente pe care chiar le-au văzut și asta ne-a bucurat foarte mult. Ei se acomodează foarte ușor la medii noi, am fost într-adevăr puțin stingheri la început, dar pe măsură ce au început să participe la activitățile practice și s-au simțit siguri pe loc, pe oamenii noi, totul s-a desfășurat întocmai cum am sperat, chiar mai bine. După ziua de astăzi am ajuns la concluzia că și la noi la centru am putea implementa un astfel de model de pictograme, fie de la centru, fie de la cabinetele medicale la care aceștia merg sau pur și simplu din situațiile pe care aceștia le-au de realizat de zi cu zi, se observă că o astfel de îndrumare i-ar determina să interacționeze mai facil cu anumite situații.”, a conchis Laura Iuliana Ciudin Cucoș, asistent social la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Neamț.

Instrumentele de Alternative și Augmentative de Comunicare vor fi disponibile în cadrul muzeal. Echipa proiectului este constituită din organizațiile: Solidarietà e Lavoro Società Cooperativa Sociale O.N.L.U.S – Italia, Uovonero – Italia, Platon M.E.P.E – Grecia, Domspain Slu – Spania, Szczecinska Szkola Wyzsza Collegium Balticum – Polonia, Apel – Associação Promotora do Ensino Livre – Portugalia.

Comentarii