Efectele educației online

Rezultate catastrofale la matematică la testarea de început de an a elevilor

luni, 15 noiembrie 2021, 03:01
5 MIN
 Rezultate catastrofale la matematică la testarea de început de an a elevilor

Doar 28% dintre elevii de gimnaziu prezenţi au obţinut peste nota 5. La clasa a 8-a, chiar mai puţini (24%). În mediul rural, doar 11% au luat notă de trecere!

 

Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi a publicat la finalul săptămânii trecute „Raportul privind administrarea testelor iniţiale cu subiect unic în anul şcolar 2021-2022”. Practic, la începutul anului şcolar, ISJ Iaşi a organizat în toate şcolile din judeţ o testare intiţială a elevilor la 10 discipline de studiu pentru a vedea nivelul acestora şi pentru a evalua efectele pe care le-a avut învăţarea în mediul online asupra tinerilor. Testele s-au adresat doar claselor gimnaziale şi liceale, iar la prima vedere procentele de promovare nu arată îngrijorător. Cu toate acestea, privind raportul defalcat, situaţia devine îngrijorătoare.

Tot nu ştim adevăratul nivel al elevilor din cauza absenţei de la teste

Potrivit unui comunicat de presă publicat de către Inspectoratul Şcolar Judeţean la finalul săptămânii trecute, au fost evaluate rezultatele testelor date de 55.661 de elevi din clasele V-XII (învăţământ de masă), care studiază în 184 unităţi de învăţământ de stat din judeţul Iaşi. Trebuie menţionat însă faptul că, deşi au fost evaluate rezultatele a 55.661 de elevi, acesta nu este numărul total al elevilor. Practic, potrivit raportului amplu al ISJ Iaşi, sunt înscrişi 56.606 elevi în clasele amintite. Per total, cele mai mari rate de prezenţă (81,09%, respectiv 81,54%) a fost înregistrate la materiile Limba română, respecitv Matematică, urmată de Limbi moderne, peste 78%, respectiv 73,49%, la Fizică doar 61,49% prezenţă, la Chimie 55,94%, iar la Biologie/Anatomie 59,50%. La Istorie, prezenţa tuturor anilor de studiu a fost de 65,61%, la Geografie de 65,71%, iar la Informatică de 57,73%. Potrivit raportului ISJ Iaşi, „O analiză pe niveluri pe şcolaritate reflectă o participare mai amplă a elevilor din învăţământul gimnazial, cu o medie de 74.64% a prezenţei, faţă de nivelul liceal, unde media prezenţei a fost de 63.65%.

Cât de pregătiţi sunt elevii de gimnaziu

Potrivit raportului realizat de către ISJ Iaşi, media procentajelor de promovare pe discipline de studiu, la nivel judeţean, pentru elevii de gimnaziu, este de 52.26%, cele mai ridicate ponderi ale elevilor care au depăşit pragul notei 5.00 fiind înregistrate la limba şi literatura română (68.44%), biologie (61.21%), geografie (59.22%) şi fizică (58.13%). Aici trebuie menţionat însă că este vorba de procent raportat la numărul elevilor prezenţi, care au susţinut testarea.

Potrivit aceluiaşi raport, testările arată însă şi o situaţie aproape dezastruoasă. O proporţie semnificativă a elevilor de nivel gimnazial nu au depăşit pragul notei de promovare la disciplina matematică, doar 28.40% obţinând note mai mari de 5.

Perspectivă sumbră pentru Evaluarea Naţională

Chiar dacă testările iniţiale arată doar nivelul elevilor la început de an şcolar, mai ales după ce elevii au susţinut cursurile anul aterior, în mare parte, în mediul online, nivelul de pregătire al acestora ne oferă perspective sumbre pentru Evaluarea Naţională. Practic, din totalul de elevi prezenţi la testările la Limba română la clasa a VIII-a, doar 72,2% au reuşit să obţină cel puţin nota 5, iar la Matematică procentul este cu mult mai mic, de doar 24,3%. Astfel, potrivit ISJ Iaşi, se impun demersuri didactice remediale la această materie pe tot parcursul anului şcolar, dar şi o evaluare şi o monitorizare a progresului elevilor.

Situaţia este însă şi mai tristă raportat la mediul de rezidenţă. Practic, doar 11,39% din totalul elevilor de gimnaziu din mediul rural au obţinut peste 5 la Matematică şi 54,23 din elevii de gimnaziu din mediul rural au obţinut peste 5 la Limba română

Cât de pregătiţi sunt liceenii conform testelor iniţiale

Potrivit raportului general, la nivel liceal media judeţeană a procentajelor de promovare a testelor iniţiale este de 63.10% (raportat la elevii prezenţi), cele mai ridicate proporţii ale notelor peste 5.00 fiind înregistrate la geografie (80.56%), limba şi literatura română (79.62%), limba modernă 1 (70.16%). Totodată, analiza rezultatelor pe filiere de învăţământ arată că rezultatele mai bune sunt ale elevilor de la filiera teoretică prin comparaţie cu cei de la filiera tehnologică, elevii care studiază la filiera vocaţională situându-se, în cele mai multe situaţii, la nivelul mediei judeţene.

În ceea ce priveşte celelalte obiecte de studiu, au obţinut peste 5, la Informatică 65.61% dintre elevi, la Fizică au peste 5 un procent de 63.44%, la Limba modernă 2 procentul de promovare este de 63.30%, la Biologie /Anatomie de 62.85%, iar la Istorie de 57.99%. La Matematică procentul de promovare a fost de doar 45.88% şi la Chimie de doar 41.59%.

Cât de pregătiţi sunt elevii pentru bacalaureat

Dacă, la Limba română, majoritatea elevilor din ani terminali arată că au o pregătire relativ bună, 86,55% reuşind să obţină cel puţin 5 la testările iniţiale, la Matematică se arată o situaţie relativ îngrijorătoare, cu menţiunea că nu toţi elevii vor susţine bacalaureatul la Matematică. Mai exact, doar 36,79% dintre elevii de clasa a XII-a au luat cel puţon 5 la matematică.

La limba modernă 1, elevii de clasa a XII-a au opţinut peste 5 în proporţie de 68,93%, la limba modernă 2, 62,86%, la Fizică 68,27%, doar 31,63% au obţinut peste 5 la Chimie, peste 5 au obţinut la Anatomie/Biologie 66,93%, la Istorie un procent de 62,2%, la Geografie 83,64%, iar la TIC doar 49,33% au luat peste 5. De menţionat este că peste 96% dintre elevii de liceu studiază în mediul urban. Totuşi, raportat la mediul de rezidenţă, elevii din mediul urban au înregistrat o rată de promovare mai bună. De exemplu, la limba română doar 65,80% dintre elevii din mediul rural au luat peste 5, iar la Matematică doar 16,67% au luat peste nota 5. Procentul cel mai mic a fost înregistrat la Chimie, unde doar 12,34% dintre elevii cu rezindenţa în mediul rural au luat peste 5.

Cum s-au desfăşurat testele

Reamintim faptul că în perioada 20 septembrie – 1 octombrie 2021, Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi a organizat, în toate unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, testarea iniţială cu subiecte unice a elevilor de gimnaziu şi de liceu, pentru un număr de 10 discipline de studiu. Practic, elevii au susţinut câte o testare în fiecare zi, timp de două săptămâni, fiecareprobă fiind de 50 de minute. Scopul acestei evaluări, potrivit ISJ Iaşi, a fost acela de a realiza o analiză obiectivă privind nivelul de pregătire al elevilor, pe fondul contextului pandemic. Datele rezultate în urma administrării testelor iniţiale au fost analizate în cadrul comisiei pentru curriculum din fiecare şcoală şi vor contribui la realizarea unui program de măsuri cu caracter remedial.

Comentarii