Testarea electronică unică în ţară de la Iaşi: diferenţe uriaşe între rural şi urban. Rezultate şi concluzii ale ISJ

luni, 04 decembrie 2023, 02:50
4 MIN
 Testarea electronică unică în ţară de la Iaşi: diferenţe uriaşe între rural şi urban. Rezultate şi concluzii ale ISJ

Peste 57.000 de elevi de gimnaziu şi liceu din judeţul Iaşi au susţinut testarea iniţială pe dispozitive electronice în perioada 20 septembrie – 3 octombrie 2023, iar cei mai mulţi dintre ei au obţinut scoruri sub 70 de puncte din 100. Platforma a cuprins teste standardizate pentru zece discipline (Limba română, Matematică, Istorie, Limba engleză, Limba franceză, Geografie, Biologie, Fizică, Chimie şi Informatică), iar pe 29 noiembrie Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Iaşi a transmis raportul evaluării iniţiale.

La testare au participat 57.672 de elevi de gimnaziu şi liceu din cele 264 de unităţi şcolare din judeţ. În urma acestora, au fost generate rapoarte individuale pentru fiecare elev în parte. Scorurile testelor Brio au fost cuprinse între 1 şi 100, plasând elevul într-o ierarhie corespunzătoare punctajului obţinut. Astfel, scorul sub 30 reprezintă risc major, scorurile plasate între 31 şi 50 corespund riscului moderat, între 51 şi 70 este funcţionalitate moderată, între 71 şi 90 reprezintă funcţionalitate ridicată, iar scorurile peste 90 ilustrează excelenţa.

Diferenţele dintre urban şi rural 

Reprezentanţii ISJ Iaşi spun că testarea standardizată pe platforma Brio a dus la rafinarea segmentelor pe medii de rezidenţă, respectiv urban (elevii din municipiul Iaşi), urban mic (Paşcani, Hârlău, Podu Iloaiei şi Târgu Frumos), metropolitan (Aroneanu, Bârnova, Ciurea, Comarna, Costuleni, Dobrovăţ, Golăieşti, Grajduri, Holboca, Leţcani, Miroslava, Mogoşeşti, Movileni, Popricani, Prisăcani, Rediu, Româneşti, Scânteia, Schitu Duca, Tomeşti, Ungheni, Valea Lupului, Victoria şi Voineşti) şi rural. 
Potrivit mediilor scorurilor totale pe medii de rezidenţă, mediul urban a depăşit mediul rural cu mai bine de 10 puncte. Mai exact, în ordine descrescătoare, clasamentul stă după cum urmează, în funcţie de media scorurilor totale: urban (50,8 puncte), urban mic (44,3 puncte), metropolitan (40,4 puncte) şi rural (38,1 puncte). 

Scoruri sub 70 de puncte

Dacă avem în vedere scala rezultatelor testelor pe categorii de performanţă, putem spune că predomină categoriile risc major, risc moderat şi funcţionalitate moderată, adică scorurile sub 70 de puncte. Am consultat raportul publicat de ISJ Iaşi şi am extras pentru fiecare materie categoriile de performanţă. 

Astfel, în cazul testului la Limba română, care a fost susţinut de toţi elevii de gimnaziu şi de liceu, predomină următoarele categorii de performanţă: risc major, risc moderat şi funcţionalitate moderată. De exemplu, 31,7% din elevii claselor a VI-a au acumulat puncte ce corespund riscului major, 45% din elevii claselor a VII-a au obţinut scoruri ce corespund riscului moderat, iar 39,5% din elevii claselor a XI-a au înregistrat scoruri ce corespund funcţionalităţii moderate. Dacă avem în vedere funcţionalitatea ridicată, cei mai mulţi elevi care au avut rezultate între 71 şi 90 de puncte sunt cei de clasa a XII-a (17,2%). La categoria excelenţă s-au încadrat doar 1,3% din elevii claselor a XII-a. 


 
La Matematică, pentru elevii din clasele V-IX şi pentru cei din clasele X-XII cu trei ore pe săptămână, situaţia este similară cu cea de la Limba română. Adică, predomină categoriile risc major, risc moderat şi funcţionalitate moderată. Între 71 şi 90 de puncte au obţinut sub 10% din elevii fiecărei clase, iar cele mai multe procente, respectiv 2,2, în ceea ce priveşte categoria excelenţă, au fost înregistrate la nivelul claselor a VII-a. 
Distribuţia scorurilor totale pe categorii de performanţă este diferită la clasele X-XII cu patru ore de Matematică pe săptămână. În cazul acestora, există peste 20% de elevi care s-au încadrat la funcţionalitate ridicată. Procentajul nu depăşeşte însă, în continuare, 3% pentru categoria excelenţă.

Istoria aduce un echilibru între primele patru categorii de performanţă, procentele fiind împărţite echilibrat între risc major, risc moderat, funcţionalitate moderată şi funcţionalitate ridicată. Peste 90 de puncte, însă, au obţinut în continuare foarte puţini elevi, maximul fiind de 9,1% în cazul claselor a X-a. 

 
Testele la Limba engleză cu două ore/săptămână au generat un clasament echilibrat, iar cele la Limba engleză intensiv i-au poziţionat pe aproximativ 40% din elevii aferenţi fiecărui an de studiu la categoria funcţionalitate ridicată. În cazul claselor a X-a, peste 90 de puncte au obţinut 21,9% din elevi, iar aproape 30% dintre elevii claselor a VII-a s-au încadrat la categoria excelenţă.


 
Testele la Limba franceză i-au vizat separat pe începători (L2) şi avansaţi (L1). Predomină rezultatele sub 50 de puncte în cazul celor de la L1, peste 60% din elevii claselor a VI-a, a IX-a, şi a XII-a ocupând categoria de performanţă risc major. La L2, aproximativ 40% din elevii fiecărei clase se situează la risc moderat. 
 


Geografia este una dintre puţinele materii care a înregistrat mai multe scoruri în partea de sus a clasamentului. Cinci ani de studiu din opt au procentaje de peste 20% pentru categoria funcţionalitate ridicată, în timp ce peste 10% dintre elevii claselor a V-a, a VII-a, a VIII-a şi a XI-a au obţinut scoruri peste 90.
 

În cazul Fizicii, Biologiei, Chimiei şi Informaticii predomină categoriile risc major, risc moderat şi funcţionalitate moderată. 
 

Raportul generat de ISJ Iaşi

Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi a organizat o conferinţă de presă marţi, 29 noiembrie, pentru a prezenta raportul evaluării iniţiale standardizate organizate în parteneriat cu BRIO Teste Educaţionale la începutul acestui an şcolar. La întâlnirea de la ISJ Iaşi au participat Inspectorul Şcolar General Luciana Antoci, Inspectorul Şcolar General Adjunct Gabriela Nedelcu, prof. univ. dr. Dragoş Iliescu de la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei a Universităţii din Bucureşti şi fondator BRIO şi expertul Brio Daniel Iancu. 

CITIȚI ȘI: Experimentul unic în ţară de la Iaşi – teste pe dispozitive electronice pentru toţi cei 57.000 de elevii din judeţ: iată primele concluzii! 

Surse foto: Raport de evaluare iniţială la nivel de judeţ, Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi

Comentarii