VIAȚA DE ASOCIAȚIE (6): Condominiul – partea a III-a

sâmbătă, 29 februarie 2020, 10:19
4 MIN
 VIAȚA DE ASOCIAȚIE (6): Condominiul – partea a III-a

Evidențierea diferențelor dintre proprietatea individuală și cea comună este necesară pentru a înțelege mai bine chestiunile privind modul de deținere, folosire, întreținere, reparare și finanțare a lucrărilor efectuate.

Printre proprietari există o, des întâlnită, stare de confuzie sau, mai grav, de ignorare, cu bună știință, a  conținutului, rolului și responsabilităților ce le revin în raport cu cele două forme de proprietate, individuală și comună. Consecințele, în dauna proprietarilor, sunt multiple, atât pe plan material cât și financiar. Dată fiind această situație,  recomandăm asociațiilor să afișeze lista spațiilor și bunurilor comune din condominiu.

Conduita anormală, des întâlnită, a multor proprietari care consideră că întreținerea părților comune, gen acoperiș sau subsol, cade, în sarcina exclusivă a celor direct învecinați  cu acestea, este ilegală și dă naștere,  nu de puține ori, la cheltuieli efectuate de persoane complet nevinovate. La acestea se adaugă și o altă categorie de proprietari, a celor care „pun stăpânire în fapt” asupra unor spații și bunuri comune, atitudine, la fel de ilegală.

O altă chestiune importantă, privește sediul asociației de proprietari și arhiva acesteia. Din păcate, arhitecții nu rezervă, în proiectele lor, o încăpere destinată sediului asociației și arhivei așa cum prevede art. 15 (3) lit. i din lege „asigurarea, după caz, a unui spațiu de administrare special amenajat, unde se va putea desfășura serviciul de administrare și în care pot fi păstrate în siguranță documentele asociației”. De aceea,  sediile asociațiilor sunt, de multe ori, improvizate și nu corespund unor cerințe minime, necesare desfășurării activității în bune condiții.

Cu privire la datele de identificare a unui condominiu, Legea nr. 196/2018, în  art. 6 (3) prevede că orice  condominiu se distinge prin: adresa poștală și acolo unde există, numărul cadastral și de carte funciară.

Orice asociație deține (sau ar trebui să dețină) un set de evidențe privind imobilul, respectiv „Cartea tehnică a construcției” și „Acordul de asociere”. La acestea se adaugă documentele produse ca urma re a înscrierii imobilului în evidențele de cadastru funciar și carte funciară.

Cartea tehnică a construcției este „ansamblul de documente referitoare la proiectarea, execuția, recepția, exploatarea, întreținerea, repararea și urmărirea în timp a construcției”. (Regulamentul privind recepția construcțiilor din 18.05.2017). Conform art. 8 din lege „unitățile deținătoare ale cărții tehnice a clădirilor sunt obligate să transmită asociațiilor de proprietari, cu titlu gratuit, cărțile tehnice ale construcțiilor, la solicitarea acestora”. Unitățile în arhiva cărora se găsesc proiectele clădirilor sunt obligate să elibereze asociațiilor de proprietari copii ale proiectelor de clădiri elaborate. Costul executării copiilor este suportat de asociația de proprietari solicitantă. În lipsa cărții tehnice a construcției și/sau a proiectului, asociația de proprietari are obligația reconstituirii acestora, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Acordul de asociere este un document intern al asociației. Importanța acestuia reiese și din faptul că este un act obligatoriu al dosarului depus la judecătorie pentru recunoașterea  personalității juridice. Conținutul acordului trebuie să fie conform art. 17 din Legea nr. 196/2018,  adaptată la specificul fiecărei asociații.

Acordul de asociere trebuie să conțină informații privind:  

a. adresa și individualizarea proprietății individuale, potrivit actului de proprietate;

b. numele și prenumele tuturor proprietarilor asociați;

c. descrierea proprietății, cuprinzând: numărul de clădiri, descrierea, structura condominiului și numărul de etaje, numărul de proprietăți individuale structurate pe număr de camere, numărul spațiilor cu altă destinație decât aceea de locuință, suprafața terenului aferent condominiului, numărul cadastral sau topografic al imobilului și numărul de carte funciară.

d. enumerarea și descrierea părților aflate în proprietate comună, precum și regulile de folosință a părților comune potrivit legii;

e. cota-parte indiviză ce revine fiecărui proprietar din proprietatea comună;

f. declarațiile pe propria răspundere ale proprietarilor privind informațiile referitoare la suprafețele utile și construite în situația în care acestea diferă de cele înscrise în actele de proprietate asupra locuințelor sau a spațiilor cu altă destinație.

Pentru cei interesați, le aducem la cunoștință faptul că Editura CDIP – București a lansat Volumul I din lucrarea „Cartea asociației de proprietari”. E-mail de contact: condominiu@institutii-publice.org

Marius Gheorghiu

Cei care doresc să ni se adreseze cu teme referitoare la specificul rubricii o pot face

Adresa poștală: b-dul. N. Iorga nr. 35, bl. N1, parter, Iași

E-mail: redactie@ziaruldeiasi.ro; claudiu.raus@ziaruldeiasi.ro

 

 

 

 

Comentarii