De Business

Punem punctul pe știi

Afacere cu microplante: Lansată de la Iași, o franciză s-a extins la nivel european

marți, 16 aprilie 2024, 03:16
8 MIN
 Afacere cu microplante: Lansată de la Iași, o franciză s-a extins la nivel european

Franciza Hy-Farm poate ajunge între 9.200 și 18.000 de euro. „Avem clienți medici care au achiziționat sistemul, restaurante, alții au zis că trebuie să dea ceva de făcut copilului, să aibă o activitate, și au cumpărat de la noi sistemul, sunt tineri studenți care au dorit să înceapă o afacere“, explică Alex Vasiu, fondatorul Hy-Farm.

Un sistem inovator de cultivare a microplantelor, dezvoltat de un tânăr stabilit în Iași de câțiva ani, a devenit popular în Europa. În anul 2018, pe când lucra în Cipru, Alex Vasiu a pornit businessul Hy-Farm, prin care a început să dezvolte sisteme verticale indoor pentru producţia de microplante. În 2019 a revenit în România, iar un an mai târziu lansa sistemul de franciză, acoperind piaţa locală, ca ulterior să iasă cu brandul pe pieţele internaţionale. În prezent are peste 200 de parteneri care cultivă microplante,  atât din România, cât și din străinătate, din țări precum Spania, Cipru, Grecia, Italia și Franța, iar acum dorește să-și ducă afacerea peste ocean și să intre pe piața din Statele Unite ale Americii.

„Recent, am început să colaborăm cu companii externe pentru a ne reprezenta și în alte țări. Am demarat parteneriate în Olanda, în țările arabe și în țările nordice din Scandinavia. Aceste colaborări ne permit să ne extindem prezența pe piața internațională și să promovăm afacerea și în aceste regiuni“, ne explică Alex Vasiu, care mai spune că a investit aproximativ 200.000 de euro în această afacere, sumă provenită din resurse financiare proprii. Pentru a susține extinderea globală, planul său actual este de a mai atrage un investitor în firmă.

Citește aici ediția integrală Ziarul De Business nr.3

Investiția în microplante este între 9.000 și 18.000 de euro

Investiţia iniţială într-o franciză operată sub businessul Hy-Farm se încadrează între 9.200 – 18.000 de euro, sumă care cuprinde echipamente, materie primă, instruire, suport, website și chiar asistență în social media. Microplantele (cunoscute și ca microgreens) sunt legume, verdețuri sau plante aromatice foarte tinere, cultivate fără pământ. Studiile făcute arată că în acest stadiu de creștere ele au gust mai intens și mai mulți nutrienți decât planta matură. O caserolă de microplante se vinde în România la un preț cuprins între 6 – 7 lei, în timp ce în Europa media este de 3 euro. Hy-Farm lucrează cu aproximativ 20 de sortimente, cele mai folosite fiind cele de mazăre, ridiche, linte, broccoli, fasole mung, ceapă și praz. Dar, dincolo de beneficiile lor pentru sănătate și de atractivitatea culinară, microplantele se dovedesc a fi o industrie profitabilă, cu un mare potențial de creștere.

În cât timp se amortizează investiția

„O persoană care își dorește să câștige 3.000 de euro pe lună poate realiza acest lucru muncind între 20 și 30 de ore pe săptămână. Noi îi oferim inclusiv profilul clientului, instrucțiuni despre cum să îl abordeze, ce să spună și ce să facă pentru a avea succes. Costul de producție este foarte mic, profitul este foarte mare. Amortismentul investiției se poate realiza și a fost realizat cel mai rapid într-o lună jumătate. Dar prețul francizei era pe atunci mai mic, ce-i drept. Acum, amortismentul investiției diferă de la o țară la alta, dar ar fi undeva la 3 – 6 luni“, susține tânărul antreprenor, originar din Hunedoara. El spune că utilizarea microplantelor în restaurante s-a extins dincolo de decor și că sunt folosite acum și în preparate. Hy-Farm furnizează aproximativ 80% din microplantele din întreaga țară.

„Părinții mei fac agricultură de vreo 20 de ani în Insulele Canare, ei au acolo o seră, sunt fermieri, dar fermieri moderni. Nu am crezut că voi ajunge să fac agricultură și uite că acum doar asta aș face toată viața, pentru că îmi place“, mai spune fondatorul Hy-Farm. În 2022, societatea Hydroponics Farming SRL prin care operează acest brand a înregistrat o cifră de afaceri de peste 1,5 mil. lei și un profit net de aproximativ 400.000 lei, iar rezultatele financiare pe anul trecut sunt cu 250% mai mari, după cum estimează antreprenorul.

„Am ajuns să fiu director de proiect în Cipru”

La vârsta de 23 de ani, Alex Vasiu a avut respon­sabilitatea de a conduce o echipă în ca­drul unei firme din Hunedoa­ra, cu activitate în agricultura modernă – convențională. A condus un proiect de la zero, implicându-se în toate aspectele, de la investiții și achiziții, până la formarea echipei și implementarea infrastructurii necesare. Cu toate acestea, a simțit că trebuie să se maturizeze și să-și dezvolte abilitățile, motiv pentru care a decis să plece în Anglia, unde a început să lucreze în construcții.

„În Anglia fiind, am primit o ofertă de muncă, neașteptată, fără să aplic eu pentru un job, de la o agenție de recrutare din Rusia, proprietarul era un francez, care recruta un manager de proiect pentru un investitor elvețian în Cipru. Oferta era foarte bună, așa că până la urmă am ajuns să fiu director de proiect în Cipru. Ajuns acolo, am dezvoltat niște sisteme orizontale de producție de salate. Inițial am vrut să le cumpăr, nu le-am găsit, astfel că a trebuie să le inventez eu. Și am făcut ceva foarte performant, cu o uniformitate în produs cum nu se mai găsea nicăieri, după cum îmi spuneau toți“, își amintește antreprenorul.

Cum a început afacerea

În timpul acestor activități, a observat o nevoie pentru microplante în piață, însă nu a găsit un sistem adecvat pentru a le produce. Această lipsă a reprezentat o oportunitate pentru el, astfel că și-a propus să dezvolte propriul sistem. Inițial a vrut să implementeze acest sistem pentru investitorul din Cipru.

„La un moment dat am vrut să fac și microplante pentru acel investitor, deoarece aveam cerere mare pentru salate la restaurante, iar bucătarii mi-au spus că ar trebui să fac și microplante. Atunci am căutat un sistem care să mă ajute să fac eu acele microplante. Și nu am găsit nicăieri în lume. Mi-am dat seama în acel moment că aici este loc pe piață. Am vrut să fac sistemul pentru investitorul la care lucram, dar nu a fost de acord. Așa că atunci am început afacerea Hy-Farm. Am început când eram încă în Cipru, dar apoi am spus că nu pot gestiona afacerea de la distanță. În 2018 am înființat societatea la Timișoara, în 2019 m-am întors în țară și am început să dezvolt businessul“, ne povestește antreprenorul.

Din Timișoara, la Iași

Pentru că soția lui este din Iași, după un an și jumătate, în plină pandemie, s-a mutat cu activitatea de la Timișoara în Iași. „Iar când am ajuns aici mi-a fost mult mai ușor. (…) Experiența m-a învățat că cel mai bine este să nu fii niciodată pionier. Asta pentru că eu nu a trebuit să educ o piață. Am încercat și am reușit să am un produs superior concurenței și am intrat foarte ușor în piață, cu un produs similar. Așa că în plină pandemie am ajuns la Iași și am început să francizez. Având creat sistemul acesta care ocupă doar un metru pătrat, mi-a fost foarte simplu să pătrund în toate locurile din țară.

În ultima săptămână din ianuarie 2020 am vândut prima franciză, doar că atunci aveam o altă strategie, vindeam la un cost lunar, respectiv 500 de euro pe lună. Din câte îmi amintesc, prima franciză vândută a fost la Deva, a doua la Brașov, iar a treia la Târgu Mureș. Asta s-a întâmplat în perioada ianuarie – februarie, adică a mers foarte repede, chiar dacă nu aveam istoric prea mare în piață, dar era o afacere de actualitate și ceva care funcționa. Și, pe 13 martie, s-au închis toate restaurantele din cauza pandemiei. Exact atunci când eu eram bucuros că după doi ani și ceva de cercetare totul a început să dea roade“, ne povestește tânărul.

În timpul pandemiei afacerea cu microplante a înflorit

În ciuda vremurilor dificile, a reușit să crească businessul. „Un avantaj a fost faptul că atunci nu aveam angajați. Eram singur. Iar în timpul acela am stat și am studiat, am discutat cu oameni de afaceri din afară, ca să mă pregătesc. Concurența mea, pe de altă parte, a avut de suferit pentru că toți aveau foarte mulți angajați. Ei au regresat, eu am progresat. E posibil ca asta să fi fost pentru mine un avantaj. Așa că am reușit să vindem destul de multe francize și în timpul pandemiei.

Din 2022 am început să vindem și în străinătate. Am intrat în Cipru, Grecia, Italia, Franța, cred că suntem prezenți în majoritatea țărilor din Europa, acoperim cam 70%. Am deschis și o societate în Spania. Ne-am dat seama că noi românii avem o reputație proastă în afară, iar atunci am zis să pătrundem în Spania din Spania. Avem patru angajați acolo, spanioli, și 15 angajați în România. Avem în momentul de față peste 200 de parteneri în toată Europa. Undeva la 150 de parteneri în România, 30 în Spania și diferența în restul Europei. Dar, după calculele noastre, doar în Europa avem loc undeva între 3.500 – 4.000 de parteneri“, spune fondatorul Hy-Farm.

Ce clienți are compania

Principalii clienți sunt cei care doresc să intre în antreprenoriat sau să obțină un venit suplimentar, dar și cei care doresc să producă microplante pentru ei și să le consume acasă. „Cei din HoReCa sunt clienții clienților noștri, dar majoritatea clienților sunt oamenii care vor să facă ceva altfel, adică să intre în antreprenoriat sau și-au dorit să obțină un venit în plus. Avem clienți medici care au achiziționat sistemul, restaurante, alții au zis că trebuie să dea ceva de făcut copilului, să aibă o activitate, și au cumpărat de la noi sistemul, sunt tineri studenți care au dorit să înceapă o afacere.

Microplantele sunt clasate în categoria superfood. Dar partea asta de super sănătos în Europa este mai la început, părerea mea. Nu suntem încă forțați să ne alimentăm sănătos. În schimb, apar și oameni care aleg să se hrănească bine, vedem că au apărut și tot felul de boli, iar totul pornește de la o hrană nesănătoasă. Microplantele noastre sunt crude, proaspete, fără pesticide“, mai spune Alex Vasiu.

Procesul de creștere a microplantelor în sistemul Hy-Farm

Procesul începe prin hidratarea unui substrat natural din fibră de iută, urmată de aplicarea semințelor. Sistemul se ocupă apoi de restul, asigurând condițiile optime pentru creșterea plantelor. După perioada de creștere, care durează între 7 și 10 zile, se evaluează mărimea microplantelor, care poate varia în funcție de localitate și cererea din piață. Microplantele sunt apoi livrate în baxuri fără a fi tăiate, astfel încât să ajungă în stare proaspătă la client și să fie tăiate înainte de consum.

Comentarii