Scandal la o grădiniță din Iași: părinții se plâng de firma de catering, copiii stau în frig, la 16 grade. Cum arată o „omletă sandvici”

marți, 28 martie 2023, 01:50
8 MIN
 Scandal la o grădiniță din Iași: părinții se plâng de firma de catering, copiii stau în frig, la 16 grade. Cum arată o „omletă sandvici”

Părinții de la Grădinița nr. 11 din Iași, care aparține de Școala Gimnazială „Ion Neculce”, s-au revoltat după o serie de decizii ciudate ale Consiliului de Administrație și incidente petrecute la sediul unității de învățământ. Conform unor discuții interne și fotografii intrate în posesia „Ziarului de Iași”, părinții se plâng de faptul că în momentul de față copiii lor stau în frig în clase, la 16 grade, după ce s-a stricat centrala grădiniței. Faptul a fost confirmat pentru publicația noastră de Direcția de Sănătate Publică și Inspectoratul Școlar Județean.

Mai mult, de la debutul acestei ierni s-a schimbat furnizorul de catering de trei ori, de două ori fără știrea părinților, iar copiii veneau acasă spunând că le este foame și că nu au mâncat pentru că nu a fost mâncarea bună.

Părinții cu care a luat legătura „Ziarul de Iași” spun că cei mici s-au plâns de prea multe ori ca să-i bănuiască de invenții, iar o fotografie trimisă de personalul grădiniței către părinți, intrată și în posesia noastră, arăta standarde foarte reduse: omleta pe care ar fi trebuit să o primească copiii e un ou bătut ars, făcut la tigaie, și servit ca un sandvici cu două felii de pâine.

Părinții au primit această fotografie de la angajații grădiniței; copiii au primit mâncarea din imagine într-o dimineață la mic dejun ca fiind “omletă”

Furnizorul responsabil de „omleta sandvici” s-a retras din contractul cu grădinița la o zi după o inspecție făcută de DSP Iași, după plângerile făcute de părinți. Am încercat să deslușim firul acestor evenimente în cele care urmează.

Părinte revoltat: „s-a lăsat cu amenințări de ambele părți”

„Nu mai au centrală care funcționează de vreo trei săptămâni, în perioada în care a fost frig, au fost copii care s-au îmbolnăvit. Dar problema este că nu ne-au spus nouă, părinților, că – oameni buni, nu mai avem centrală, dacă vreți, îi aduceți pe copii pe răspunderea voastră. Am aflat că ne-au spus copiii acasă că le este frig, săptămâna trecută, după ce a trecut ceva timp deja”, a spus unul dintre părinți pentru „Ziarul de Iași”.

Ba mai mult, acuză părinții, conducerea grădiniței îi încuraja să își țină copiii acasă, spunându-le că este „o epidemie de scarlatină și să nu se îmbolnăvească”. Când au întrebat însă la alte unități școlare, și chiar la școala de care aparține din punct de vedere administrativ grădinița, nu le-a mai spus nimeni despre o eventuală epidemie. Părinții cred că erau astfel încurajați să stea cu copiii acasă în speranță că se va rezolva problema cu centrala.

„Când părinții au aflat, a fost scandal, oamenii revoltați, s-a lăsat cu amenințări de ambele părți. Fiindcă scandalul acesta a venit peste cel cu mâncarea și nervii erau întinși la maximum. Nici până în momentul de față nu pot să cred că în imaginea aceea, pe care o aveți și dumneavoastră, este o omletă”, povestește un alt părinte.

Epopeea firmelor de catering

Părinții spun că au existat cazuri, iarna trecută, de toxiinfecție alimentară, astfel că s-a luat decizia de a se schimba furnizorul. De comun acord, într-un ședință a Consiliului de Administrație la care au participat și părinții, s-a selectat o nouă firmă de catering prin vot.

Părinții au văzut momentul ca pe o victorie: a fost „un vot democratic”, iar firma aleasă a avut mâncare bună, de care copiii mereu erau mulțumiți și le povesteau celor mari acasă ce au avut bun în ziua respectivă. La mijlocul lunii martie, însă, ceva s-a schimbat în comportamentul copiilor.

„Începând cu 15-16 martie, am observat că cei mici, când îi întrebam, spuneau că nu au mâncat, că era «mămăliga stricată», mâncarea rea. Acum e clar că nu îi crezi de fiecare dată, dar eu am doi copii, amândoi acolo, și alți părinți s-au plâns de același lucru. Așa că am întrebat pe grupul comun de WhatsApp, iar directoarea ne-a răspuns că, de fapt, firma de catering a fost schimbată pe 7 martie fără să fim anunțați. I-am spus: «de ce nu ne întrebați și pe noi?», dar ea ne-a răspuns că dacă nu ne convine, să ne luăm copiii și să îi mutăm la altă grădiniță”, a spus același părinte.

Considerând că mâncarea nu este în regulă, mai mulți părinți au făcut plângere la Inspectoratul Școlar Județean și la Direcția de Sănătate Publică. Iar joia trecută, pe 23 martie, DSP Iași a mers la sediul unității școlare în control.

În mod suspect, părinții au fost anunțați în seara aceleiași zile că s-a încheiat contractul cu firma de catering și, date fiind problemele cu căldura, era posibil ca activitatea de la grădiniță să treacă în online. Mesajul directoarei i-a enervat și mai tare pe părinți, mai ales că era sugerat faptul că părinții sunt de vină pentru că a fost întrerupt și a doua oară contractul cu firma de catering.

„În urma reclamațiilor făcute din partea unor părinți către organele de control, s-au exercitat presiuni la adresa firmei de catering, astfel că am decis împreună cu societatea care livrează zilnic masa copiilor încetarea de comun acord a contractului începând cu 24.03.2023, ultima zi de livrare a serviciilor de catering”, le-a spus directoarea părinților.

Însă vineri, 24 martie, părinții s-au declarat surprinși de faptul că, deși erau acuzați de presiuni, au fost chemați și s-a votat o nouă firmă de catering, astfel că momentan activitatea continuă față în față. „Au pus din nou o firmă cu care am fost și noi de acord, a treia în câteva luni, sperăm să țină”, a mai spus părintele care ne-a contactat.

În sălile de clasă, între 16 și 18 grade. DSP a dat amendă

„Ziarul de Iași” a confirmat de la Direcția de Sănătate Publică Iași faptul că a fost efectuat un control la grădinița respectivă, iar inspectorii au găsit faptul că temperatura nu era potrivită pentru desfășurarea activității.

Conform părinților, în sălile de clasă erau 16 grade, dar directoarea școlii, Marilena Bîrsan, a explicat pentru „Ziarul de Iași” că inspectorii i-ar fi transmis că au găsit 18 grade. Prea puțin, în orice caz, fiindcă DSP Iași a decis amendarea școlii pentru activitatea improprie.

În ceea ce privește activitatea firmei de catering pe care au reclamat-o părinții pentru mâncare de tip „omleta sandvici”, directoarea spune că nu a fost găsită nicio problemă. Însă DSP Iași a descoperit că nu exista aviz chiar de la DSP pentru societate astfel încât să poată desfășura activități în regim de catering.

„Conducerea unității de învățământ ne-a informat că centrala termică a grădiniței este defectă. Verificarea realizată de o societate autorizată a arătat că este necesară înlocuirea centralei termice. A fost comunicat acest lucru Primăriei Iași pentru a se identifica soluția tehnică adecvată, precum și fondurile necesare. Unitatea de învățământ utilizează acum, fapt confirmat de reprezentanții I.S.J. Iași care au vizitat grădinița, aeroterme pentru a putea desfășura activitatea. Totodată, precizăm că părinții preșcolarilor au depus o sesizare la I.S.J. Iași referitoare la firma de catering care asigură hrana copiilor”, a declarat Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al ISJ Iași, pentru „Ziarul de Iași”.

Directoarea: „nu sunt probleme cu firma, dar n-are aviz DSP”

Marilena Bîrsan, directorul unității școlare, s-a plâns „Ziarului de Iași” de o „situație absurdă”: ea a reclamat în mai multe memorii și adrese către Primărie defectarea centralei, iar DSP Iași, după plângerea părinților, a decis tocmai amendarea școlii care cerea fonduri să repare problema.

Din informațiile descoperite de două firme care au fost la sediul grădiniței, centrala, un model vechi, este stricată dincolo de orice șansă de a putea fi reparată, iar fonduri pentru o nouă centrală nu au fost prinse în buget.

Directorul a mai spus despre firma de catering că nu au fost probleme cu aceasta, iar că pozele care circulă „pot fi ușor modificate”.

„S-a stricat centrala, am chemat o firmă să constate. Nu avem oficial niciun răspuns de la Primărie, școala a cumpărat aeroterme din bugetul alocat, maximum două pe clase fiindcă instalația electrică e veche și nu putem pune mai multe. Legat de firma de catering, e simplu să prelucrezi fotografiile pe email, dar din punct de vedere al calității mâncării DSP, care a fost în inspecție, nu a constatat nimic. Doar nu aveau avizul DSP pentru activități de catering”, a spus Marilena Bîrsan.

Costul componentelor stricate din centrală ar ajunge la 90% din cel al unei centrale noi, spune femeia, plângându-se de faptul că nimeni de la Primărie nu a oferit un răspuns concret. „Întrebați-mă mai degrabă cu cine nu am vorbit de la Primărie. O să facem un memoriu în care o să le spunem și despre amendă și să vedem apoi”, a mai explicat femeia.

Primăria contrazice conducerea școlii: „într-o săptămână, două, rezolvăm”

Reprezentanții Primăriei spun că s-au deplasat pe teren, s-a făcut verificarea centralei, dar cum nu se găsesc piese de schimb au propus racordarea la Termo-Service Iași. Durata totală pentru finalizarea lucrărilor ar trebui să fie de cel mult două săptămâni.

„Din păcate centrala este foarte veche și unde am întrebat și am căutat nu sunt piese de schimb necesare pentru a fi refăcută în regim de urgență. Acum se lucrează la documentația pentru conectarea la sistemul centralizat, zilele următoare o să fie gata devizul și trebuie văzut ce lucruri sunt de plătit din bugetul local. Nu ar fi o lucrare de amploare, modulul termic de la creșă este în apropiere, poimâine (n.red. miercuri) vine devizul și încă o săptămână și o conectăm. Cea mai ieftină și rapidă soluție este racordarea la Termo-Service”, a precizat Sebastian Buraga, purtător de cuvânt al Primăriei Municipiului Iași.

Din informațiile publicației noastre, mai multe persoane au decis să solicite transferul copiilor de la grădinița respectivă.

 

Comentarii