Cutremur in transportul in comun

vineri, 09 iulie 1999, 23:00
3 MIN
 Cutremur in transportul in comun

Sindicatul soferilor de la Transurb a incercat inca de acum o luna sa declanseze negocierile cu conducerea societatii privind incheierea noului Contract Colectiv de Munca, intrucit cel vechi expirase. Liderul de sindicat declara ca, dupa trei intilniri cu directorul general al fostei regii de transport in comun, sindicalistii au ramas cu buza umflata, alegindu-se doar cu asigurari de genul: "situatia va fi analizata cu mare atentie".
Fapte, nu vorbe!
Pe 14 iunie, la o saptamina dupa prima intrevedere avuta cu sefii Transurb, reprezentantii soferilor au fost anuntati ca abia s-a stabilit comisia de negociere a contractului de munca din partea administratiei. Lucrurile pareau sa inceapa a se misca deoarece, dupa numai trei zile, sindicalistii au fost chemati din nou la discutii, moment in care liderul Dumitru Lungu a solicitat majorarea salariilor angajatilor. Raspunsul directorului general Iordache a fost sec: nu poate fi vorba de vreo crestere a lefurilor intrucit nu sint bani. "Sefii nostri mint atunci cind afirma ca nu exista posibilitati de marire a salariilor deoarece din balanta contabila a societatii pusa chiar de ei la dispozitie rezulta clar ca Transurb a inregistrat un profit de un miliard si jumatate de lei in primele cinci luni ale anului. Ne duc cu zaharelul si incearca sa ne abureasca cu vorbe fara nici un temei", ne-a spus liderul sindical de la Transurb, Dumitru Lungu. El a convocat oamenilor situatia financiara a societatii si faptul ca directorii se zgircesc la tarite desi au de unde sa-i plateasca suplimentar. "S-au luat de noi ca de ce am organizat sedinta in timpul programului de lucru (n.r.-ora 9,00). Pai la noi se lucreaza incontinuu si doar nu era sa ne intilnim la ora 12 noaptea. Sint in stare sa faca orice numai sa ne destabilizeze. Nu au insa sanse pentru ca oamenii au inceput sa se inscrie in Sindicat pe capete si 98 % dintre soferi sint deja membri", a adaugat Lungu.
"Directorul general are salariul cit zece soferi"
Conducatorii auto si vatmanii de la Transurb se declara jigniti de salariul pe care il incaseaza pentru cele zece ore de munca pe zi. Leafa minima a unui sofer al acestei societati este de 720.000 de lei iar plafonul maxim, in care se incadreaza cei cu peste 25 de ani vechime, nu depaseste 1.100.000 de lei. "Este o rusine faptul ca o femeie de serviciu angajata la societatea de transport comun din Iasi are salariul cit un sofer cu 30 de ani vechime din Galati. In plus, un conducator auto din Iasi sau Sibiu de exemplu are o leafa maxima de peste doua milioane de lei. Directorul nostru general nu stie ce inseamna sa lucrezi pe bani putini, din moment ce el are un salariu de peste sapte milioane de lei pe luna. Daca nu vom obtine o crestere a lefii cu 100 %, eu unul am de gind sa urmez toate etapele legale pina la declansarea grevei generale", a afirmat liderul de sindicat Lungu. Luni dimineata sindicalistii au programata o intilnire cu sefii Transurb in care vor sa auda propuneri concrete de rezolvare a revendicarilor lor.
"Vom face un al doilea Bucuresti!"
In timp ce liderul Lungu vrea sa parcurga etapele legale pina la declansarea grevei generale, soferii par sa-si fi iesit pur si simplu din minti. Dupa ce au vazut tactica de lupta a bucurestenilor de la RATB ei sint hotariti sa se "organizeze" intr-un mod identic pentru a face o greva
"spontana". "Am vorbit cu mai multi colegi si cred ca pina la urma o sa facem din Galati un al doilea Bucuresti, pentru ca asa nu se mai poate. In primul rind nici o conventie nu va mai face drumul spre Sidex pentru ca sefii nostri sa ne ia in serios. In rindul oamenilor rabdarea a murit de mult si este foarte posibil ca saptamina viitoare sa nu mai iesim deloc pe traseu daca vedem ca sintem dusi cu vorba. Daca nu inteleg sa ne rezolve necazurile inseamna ca nu le pasa de noi si trebuie sa luam masuri extreme", ne-a spus unul dintre soferii Transurb care are peste 30 de ani vechime in cimpul muncii. (Iulian GROSU)

Comentarii