Alchimie in mafia combustibilului

vineri, 02 martie 2001, 00:00
4 MIN
 Alchimie in mafia combustibilului

La sfirsitul saptaminii trecute, in localitatea Tisita, judetul Vrancea, Garda Financiara si IJP Vrancea au identificat un numar de 6 cisterne apartinind unei firme din Bistrita, care, conform declaratiilor soferilor, transportau motorina – in total 81 de tone, la o societate din Tirgu Jiu. Parindu-li-se suspect faptul ca, pentru a ajunge la Tirgu Jiu de la Bistrita, cisternele au trecut prin Vrancea, organele de control i-au luat mai indeaproape pe soferi, care au recunoscut in cele din urma ca de fapt, motorina a fost incarcata in gara Dornesti, judetul Suceava. In acest context, a fost sesizata Garda Finaciara Suceava care, efectuind cercetari la fata locului, a constatat o serie intreaga de inadvertente intre cele declarate de soferi si situatia reala, identificindu-se elemente care sa creioneze existenta unei adevarate retele care actioneaza pe filiera Modova – Ucraina – Romania, care introduce in tara, pe baza unor declaratii vamale false, combustibil inferior care sa fie ulterior valorificat in benzinariile romanesti ca motorina.
Potrivit celor declarate de Vasile Rimbu, comisarul sef al Garzii Financiare Suceava, in prima jumatate a acestei luni au intrat in Romania, din Ucraina, sase vagoane cisterna care contineau, conform declaratiilor vamale de import, 323 de tone de pacura vrac cu continut de plumb sub 0,1%. Exportatorul cantitatii era o firma din Republica Moldova iar importatorul, o firma din Iasi. Pentru a nu impiedica desfasurarea in bune conditiuni a anchetei, nu vom face publice, deocamdata, numele celor doua societati. In data de 23 februarie a.c., din cantitatea respectiva au fost incarcate 7 cisterne auto (6 cu numar de Gorj si una cu numar de Suceava). Interesant este ca in documentele de insotire a marfii a fost de aceasta data specificat produsul motorina, iar nu pacura, cum se declarase initial la vama. Acestea sint autocisternele identificate si oprite la Tisita, de catre IJP si Garda Financiara Vrancea. "Printr-o verificare incrucisata cu sectia Garzii Financiare Suceava, s-a constatat ca marfa in cauza nu a fost inregistrata la descarcare nici ca pacura, nici ca motorina, ci drept combustibil lichid usor (CLU) – substanta inferioara calitativ motorinei, destinata uzului gospodaresc, nicidecum alimentarii automobilelor", ne-a declarat comisarul sef Vasile Rimbu. Aceste neconcordante au determinat organele de control sa dispuna confiscarea celor 7 autocisterne.
Interesant este ca, la o zi dupa confiscarea cisternelor in discutie, societatea importatoare ieseana a apelat la un subterfugiu interesant, transmitind Vamii Dornesti o adresa prin care cere sa se schimbe incadrarea produsului importat din pacura in combustibil lichid usor, angajindu-se sa plateasca accizele suplimentare aferente si celelalte obligatii vamale.
Intrebarea fireasca este, ce s-a intimplat cu diferenta de cantitate, in conditiile in care, cind au facut verificarea, inspectorii garzii financiare au gasit cele sase vagoane din gara Dornesti goale. Cercetarile ulterioare au stabilit faptul ca din cele 323 de tone de combustibil importate din Ucraina, 30 de tone au ajuns in judetul Bistrita- Nasaud iar restul a fost livrat unor societati comerciale din Bucuresti. De retinut ca marfa a fost livrata ca fiind combustibil lichid usor. Firma ieseana a declarat de altfel ca toate livrarile au fost facute ca atare, neasumindu-si resposabilitatea pentru ce a inscris in documentele de insotire firma din Bistrita care a preluat combustibilul din Gara Dornesti.
Vagoanele de la Dornesti – o picatura in oceanul mafiei combustibilului
Toata aceasta afacere pare a fi curata alchimie. Sa importi pacura, sa descarci combustibil lichid usor si sa vinzi motorina nu este la indemina oricui.
Pentru ca cititorii sa intelega cum vine treaba, sint necesare o serie de lamuriri. In vagoanele cisterna venite din Ucraina se gasea, desigur, combustibil lichid usor. Pentru ca la acest produs se calculeaza accize la import in suma de 105 ECU/tona (la fel ca pentru motorina), importatorul s-a gindit ca n-ar fi rau sa economiseasca peste un miliard de lei, cit ar fi insemnat acizele aferente cantitatii de 323 de tone continuta in cel sase vagoane, astfel incit a declarat la vama ca introduce in tara pacura, produs la care acciza este zero. Dupa vamuire, importatorul a predat urgent stafeta altei firme care, din viteza pixului, a schimbat din nou denumirea produsului in motorina, fiind vindut ca atare la benzinarii. De retinut ca diferenta de pret dintre motorina si combustibilul lichid usor este destul de mare, cel din urma fiind mai ieftin cu circa 30%. Pentru ca cele doua produse se aseamana oarecum, din punct de vedere a caracteristicilor fizice, benzinarii pot fi usor pacaliti, ca si soferii de altfel, care isi incarca rezervoarele cu un combustibil inferior si nu stiu apoi de ce li se ineaca motorul.
Din informatiile pe care le avem in acest moment, filiera in discutie nu este noua. Ea a activat si in anii 1999-2000 prin intermediul altor firme. Mai mult, surse din gara Dornesti ne-au declarat ca afacerea este in derulare, iar in gara mai exista inca cinci vagoane cisterna aduse pe aceeasi filiera care asteapta sa fie descarcate. In acest caz este vorba de o singura filiera, care a folosit ca punct de tranzit Gara Dornesti. Surse din cadrul comunitatii de informatii ne-au declarat insa ca anual mafia petrolului deruleaza in Romania zeci de mii de tone de CLU, vindut ca motorina, in aceasta afacere, care depaseste cu mult ca dimensiuni si profituri mafia alcoolului, fiind implicate la nivel national sute de firme particulare (importatori, transportatori, benzinari, intermediari). (Neculai ROSCA, Mihaela MIHAI)

Comentarii