Odiseea unei asocieri paguboase (II)

miercuri, 24 mai 2000, 23:00
5 MIN
 Odiseea unei asocieri paguboase (II)

In numarul de ieri al ziarului nostru am prezentat cititorilor istoria derularii contractului de asociere in participatiune dintre Consiliul Local al municipiului Suceava si SC CLUB BUCURESTI BAVARIA 2000 SRL, constituit in scopul sustinerii echipei de fotbal Foresta de catre Consiliul Local. S-a vazut cum inca de la inceput contractul a fost contestat din punct de vedere juridic iar ulterior s-a constatat ca obligatiile BAVARIEI fata de Consiliul Local nu au fost nici pe departe onorate. Curtea de Conturi a sesizat faptul ca bugetul municipiului Suceava a fost pagubit prin acest contract cu sume care, impreuna cu majorarile de intirziere depasesc 4 miliarde de lei. Este vorba despre obligatii neachitate din derularea contractului (BAVARIA trebuia sa vireze in contul consiliului local 25% din incasari), precum si o serie de incasari necuvenite facute de firma lui Eugen Hutu, care numai acestea depasesc 590 de milioane de lei.
Astazi prezentam cititorilor alte aspecte pagubitoare pentru Bugetul Consiliului Local al municipiului Suceava constatate de Curtea de Conturi in intervalul iunie 1997-ianuarie 1999, chiar in timpul derularii asocierii in participatiune precum si dupa terminarea perioadei de derulare a contractului. Cititorii vor putea constata cu usurinta ca sprijinul acordat de primarul Constantin Sofroni lui Eugen Hutu nu s-a limitat la contractul despre care s-a discutat. Independent de acesta, Primarul a scos bani din bugetul municipiului Suceava, fara a avea aprobarea Consiliului Local pentru a fi efectuate felurite deconturi la firme care au prestat servicii sau de la care s-au achizitionat produse chiar in timpul derularii asocierii, atunci cind, potrivit contractului, sustinerea echipei de fotbal revenea in sarcina exclusiva a SC CLUB BUCURESTI BAVARIA 2000 SRL.
491 de milioane de lei cheltuite ilegal
Camera de Conturi Suceava a constatat ca Primaria municipiului a platit in perioada iunie 1997 – 1 ianuarie 1999, cu incalcarea flagranta a Legii finantelor publice, Legii 72/1996 491 milioane de lei. La aceasta concluzie s-a ajuns in urma controlului efectuat la sfirsitul anului trecut privind executia bugetului municipiului nostru pe anul 1998.
Camera de Conturi Suceava a dispus Primariei Suceava recuperarea acestei sume de la societati comerciale care au prestat servicii catre echipa Fotbal Club Foresta Falticeni. Este vorba despre 15 societati comerciale de la care trebuie recuperati acesti bani, la care se adauga inca pe atit majorari de intirziere, sume rezultate din deconturile pentru masa, cazare si transport ale echipei Fotbal Club Foresta Falticeni in perioada amintita.
Sumele in discutie au fost platite in urma dispozitiilor semnate de primarul Constantin Sofroni de catre Directia Administratiei Pietelor, desi pentru aceasta, conform legii, ar fi trebuit sa existe o hotarire a Consiliului Local al municipiului Suceava. Este interesant ca justificarea decontarii de catre Primarie a cheltuielilor pentru masa, cazare si transportul fotbalistilor, a fost justificat printr-un referat al presedintelui comisiei de sport a Consiliului Local care motiveaza aceste plati prin HCL 75 din 27 iulie 1998, despre care se spune ca "prevede efectuarea unor cheltuieli privind masa, cazarea si transportul FC Foresta Suceava". Analizind continutul hotaririi, Camera de Conturi a tras concluzia ca in HCL 75/27 iulie nu exista nici o dispozitie privind efectuarea unor asemenea cheltuieli.
Jucatorii au fost cazati in aceeasi noapte in doua locuri
Din cele 28 de plati dispuse si avizate prin incalcarea legii de catre primar, multe din ele nu au la dosar acte justificative, iar facturile au fost prezentate spre decontare in forme generice, fara alte mentiuni suplimentare, de genul "contravaloare servicii 1997", in cazul unei cheltuieli de 41,7 milioane de lei la SC Sagra SA Suceava.
In urma controlului, au fost constatate deconturi pentru servicii ce se suprapun pe anumite perioade, ca si cum fotbalistii ar fi fost in doua locuri in acelasi timp. S-au platit, de exemplu 60,4 milioane de lei la SC Eldoforest Suceava, pentru cazare echipa de fotbal in perioada 15 aprilie-23 iulie1998, existind si facturi pentru cazare la SC Athene Palace Bucuresti intre 28 aprilie-6 mai 1998 si 14 iulie-23 iulie 1998, in valoare de alte citeva milioane. In lunile mai si iulie ale aceluiasi an, mai apar facturi pentru cazari pentru 30 de persoane contra alte13,2 milioane de lei, de data aceasta la Hotel Sagra Suceava.
Raportul Camerei de Conturi Suceava mai sesizeaza si alte incalcari ale legislatiei financiare, pe care cotidianul nostru le-a prezentat, in timp. Pentru toate aceste nerespectari ale legii, Camera de Conturi face direct raspunzator pe primarul municipiului Suceava, Constantin Sofroni: "Plata sumelor a fost aprobata prin vizarea facturilor si ordinelor de plata de catre primarul municipiului si contabilul sef al institutiei", se mentioneaza in procesul verbal.
Tinind cont de cele constatate de Curtea de Conturi prin acest proces verbal si cumulind rezultatele acestui control cu cele care au vizat modalitatea de derulare a contractului de asociere in participatiune dintre Consiliul Local al municipiului Suceava si SC CLUB BUCURESTI BAVARIA 2000 SRL, se poate trage concluzia ca numai pina la sfirsitul anului 1998 bugetul municipiului Suceava a ramas pagubit de peste 2 miliarde de lei. Daca se adauga si majorarile de intirziere suma totala de recuperat atinge 5 miliarde de lei. Daca nu ar fi sesizat Curtea de Conturi acest deficit, primariei nici prin cap nu i-ar fi trecut sa introduca actiuni in instanta pentru recuperarea debitelor. Mai mult, la nivelul executivului, aceasta obligatie impusa de Curtea de Conturi este receptata cu plictis, ca o sarcina neplacuta pe care nu prea ai tragere de inima sa o duci la indeplinire, iar nicidecum ca o datorie izvorita din necesitatea gestionarii responsabile a banului public. Ban public care putea fi folosit pentru asfaltare, reparatii in scoli, constructii de locuinte sau cumpararea a 50 de apartamente sociale ori altceva in folosul urbei.
Noua solutie – o societate comerciala
Odata cu epuizarea contractului de asociere in participatiune, Bazarul a revenit in administrarea Primariei Suceava. Cu acest prilej, chiriile pentru spatiile comerciantilor au scazut la 30 de mii de lei/mp/luna, de la 50 de mii cit plateau sub administrarea BAVARIEI. S-au desfiintat taxele de intrare, ceea ce i-a determinat pe bazaristi sa revenina la sentimente mai bune fata de Primarie. Pe de alta parte, s-a pus problema gasirii unei solutii pentru sprijinirea activitatii fotbalistice din municipiul Suceava. S-au cautat astfel felurite variante, toate institutiei administratiei locale sucevene fiind de acord ca o solutie trebuie gasita. La un moment dat, s-a nascut ideea constituirii unei societati comerciale care sa aiba ca principal obiect de activitate sustinerea activitatii sportive din municipiul Suceava. In acest sens, s-au organizat intilniri cu oamenii de afaceri locali, carora li s-a propus sa devina asociati intr-o asemenea initiativa. In marea lor majoritate insa, afaceristii suceveni au fost prea putin entuziasmati de perspectiva de a deveni actionari semnificativi la o societate comerciala cu un asemenea obiect de activitate. Totusi ideea imbratisata de Eugen Hutu si avind sustinerea primariei a prins intr-un fel si, in ideea ca, daca nu au vrut ceilalti, lasa ca o vom face tot noi, in luna februarie a anului 1999, Consiliul Local a trebuit sa voteze o noua asociere, de aceasta data in cadrul unei societati comerciale, cu firma lui Eugen Hutu, SC CLUB BUCURESTI BAVARIA 2000 SRL. Despre modul in care a fost creata aceasta societate, vom relata in numarul de miine. (Neculai ROSCA)

Comentarii