Criză de profesori de engleză şi franceză. Copiii învaţă o limbă străină după ureche

joi, 18 septembrie 2014, 01:52
3 MIN
 Criză de profesori de engleză şi franceză. Copiii învaţă o limbă străină după ureche

Multe cadre didactice refuză posturile din mediul rural din cauza navetei, care implică un consum ridicat de timp şi sume mari de bani, ce nu sunt decontate

În urma ultimelor repartizări făcute de Inspectoratul Şcolar Judeţean, cu doar trei zile înainte de începerea şcolii, s-au ocupat 225 de posturi, din care 32 în mediul urban şi 193 în mediul rural. Cele mai multe posturi ocupate au fost cele de învăţător, 59 la număr, apoi cele 31 de posturi de educator. O problemă cu care se confruntă învăţământul ieşean este criza profesorilor de limbi străine, în special de limba engleză şi franceză, unde deşi au fost ocupate 20 de posturi la catedra de engleză şi 30 la cea de franceză, şcolarii de la ţară se lovesc în continuare de imposibilitatea de a învăţa o limbă străină.

Deşi în multe cazuri există un om la catedră, acesta este titular la altă disciplină, în condiţiile în care, pentru o limbă străină trebuie obligatoriu personal calificat. „Există o criză de profesori de limba engleză şi franceză la şcolile de la ţară. Avem mulţi suplinitori necalificaţi, fără studii superioare corespunzătoare postului. De regulă aceşti dascăli sunt localnici în comunele aflate la distanţă mare de oraşe şi cu o infrastructură deficitară“, a declarat Camelia Gavrilă, inspector general în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean.

„E o permanenţă a situaţiei“

În prezent există în jur de 100 de dascăli suplinitori necalificaţi la cele două discipline dar şi pe postul de învăţător-educator. Au mai fost ocupate 17 posturi în învăţământul liceal şi profesional la categoria pregătire şi instruire practică, 11 posturi la informatică, 9 la matematică, şase posturi la limba rromani, 5 la muzică, câte 3 la limba maternă rusă, electronică şi automatizări şi tehnologia informaţiei şi a comunicării şi câte 2 posturi au fost ocupate la teologie, religie romano-catolică şi industrie alimentară şi câte un post la zootehnie, religie penticostală, fizică, chimie, cultura civilizaţiei engleze, alimentaţie publică/turism şi creaţie confecţii.

Şcolile unde dascălii au fost repartizaţi pe ultima sută de metri sunt din municipiul Iaşi, Tg. Frumos, Ţibăneşti, Ruginoasa, Dolheşti, Pietrosu, Sireţel, Valea Seacă, Boatca, Alexeni, Buhăeşti, Frumuşica etc. Există însă şi şcoli unde locurile au rămas vacante deoarece profesorii care şi-au dat definitivatul au refuzat naveta. „Motivele pentru care dascălii renunţă la posturile de titulari de la ţară sunt condiţiile proaste de transport şi de aceea optează pentru locurile din oraşe. Un alt motiv ar fi salariul foarte mic coroborat cu neplata navetei. Adevărul este că sunt puncte în care se ajunge greu cu mari costuri de deplasare. În unele perioade s-a decontat naveta, în alte perioade nu“, a declarat Laviniu Lăcustă, preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar.

„E o permanenţă a situaţiei, în general aceşti profesori au alte oferte, sunt tentaţi în zona privată, cu salarii motivaţionale. Aceasta este o zonă cu probleme pe care o avem de doi-trei ani. Pentru posturile bune din oraş există interes, noi ne străduim să găsim soluţiile cele mai bune pentru şcolile cele mai îndepărtate. Mai valorificăm profesorii de limbă română care au ca specializare secundară una din aceste două limbi străine“, a încheiat inspectorul şcolar general.

 

Comentarii