Viziunea optimista a ministrului Iorgulescu asupra „culturii la sate”: „Sintem in plina epoca a computerului”

vineri, 22 august 2008, 13:34
5 MIN
 Viziunea optimista a ministrului Iorgulescu asupra „culturii la sate”: „Sintem in plina epoca a computerului”

Ce se va intimpla pina la urma la RADEF, unde e un butoi de pulbere, o lupta intre minister si sindicate?

Sa punem lucrurile la punct. Nu este nici o lupta intre minister si sindicate, pentru ca sindicatele protesteaza impotriva consiliului de administratie, intrucit o regie de administratie nu este in subordinea ministerului, ci in subordinea propriului consiliu de administratie. Sindicatele nu sint opozabile Ministerului Culturii. Sigur ca acolo au existat si exista framintari pentru ca exista foarte mari interese.

Ceea ce cred eu ca poate duce la inchiderea acestui subiect este privatizarea, alta cale nu exista. Situatia actuala de deteriorare a multor sali de cinema se datoreaza faptului ca nu s-a facut de 18 ani aceasta privatizare. Calea nu este trecerea lor la stat, asa cum vor sindicatele, ci privatizarea lor, eventual sau/si trecerea acestora partial – zic partial, nu in totalitate, ci acolo unde este cazul – din administrarea RADEF in cea locala.

Ce se intimpla cu Programul pentru reabilitarea asezamintelor culturale? In 2006 spuneati ca vreti sa scoateti satul din Evul Mediu. In ce epoca a ajuns la doi ani de atunci?

Sintem in plina epoca a computerului, am trecut deja la nivelul unei comunicari culturale de secol XXI. Intregul program il vom finaliza pina in luna octombrie cel tirziu. Banii ii avem, prin urmare cele 90 de proiecte sint in faza finalizarii. Mai mult de 50 s-au finalizat deja. Avem acest rastimp, pina in luna octombrie, ca sa inchidem intregul program. Deci pot sa spun ca este un program pe care l-am asumat, l-am finantat si il incheiem.

Cum au raspuns autoritatile locale?

Au zis mersi, pentru ca sint bani care vin de la Guvern, bani cu care ei isi pot face lucrari conexe la caminele culturale, iar noi ne-am obligat sa si dotam aceste asezaminte culturale si sa cream acolo activitati specifice. Deci eu cred ca autoritatile locale sint mai mult decit incintate.

Vor fi eliminate nuntile si botezurile din activitatea caminelor culturale?

N-as sti sa spun. In orice caz, activitatea principala sigur ca este si una de socializare, pentru ca intr-un camin cultural mie mi se pare anormal sa te duci si sa te imbeti sau sa faci discoteca, dar daca oamenii se intilnesc si au intre ei contacte, indiferent daca sint de natura obsteasca – poate ca e un loc in care pot lua impreuna contact cu anumite forme de exprimare artistica -, este un lucru absolut benefic.

Pina la urma sint autoritatile cele care au depus proiectele sau ministerul a fost cel care va construi si va dota?

Nu. Au fost facute cele pe care Ministerul Culturii le-a coordonat, acele camine culturale care erau in diverse faze de finalizare, iar noi am platit diferenta ducind lucrarile la capat, finalizindu-le. Prin urmare, au avut si ei o contributie. In momentul in care noi le-am preluat, unele erau 20%, altele 60% sau 80% in faza de finalizare, iar noi le-am dus la indeplinire.

Din punctul dumneavoastra de vedere, pina unde trebuie sa mearga descentralizarea institutiilor nationale de cultura?

Descentralizarea este un proces ireversibil. Din punctul meu de vedere, intr-o perspectiva oarecare, nu foarte indepartata, toate aceste institutii trebuie date autoritatilor locale, fie ele primarii sau la nivel de judet. Insa trebuie inainte sa avem grija ca autoritatile locale sa puna la dispozitia acestor institutii toate dotarile si sumele aferente, bugetele aferente unei desfasurari normale a activitatii. Nu le dam noi banii, ei le preiau si, peste un an, 50% din personal este dat afara, nu mai avem bani pentru decoruri, nu mai avem bani pentru costume, nu mai putem face deplasari, sa ne preia la loc Ministerul Culturii. Ei trebuie sa isi faca o strategie si sa includa in bugetele lor, eventual facind bugete multianuale pe domeniul culturii, banii aferenti pentru buna desfasurare a activitatii in toate aceste locuri.

Cum comentati scandalul de la Institutul Cultural Roman din New York? Intre timp, scandalul a escaladat, a intervenit si domnul Vacaroiu, iar Comisia pentru Cultura, cu Paunescu, Ungheanu, incearca sa repuna lucrurile la punct.

Nu cred ca acesta este rolul Comisiei pentru Cultura a Senatului. Vor avea probabil o concluzie, vom vedea cum este formalizata aceasta. Situatia de acolo cred insa ca ar trebui sa faca obiectul unei competente si autorizate discutii si analize in interiorul ICR. Pentru ca nu vreau sa comentez acum ce s-a intimplat, dar am vazut si eu in citeva emisiuni televizate exponatele de acolo si niste fotografii si marturisesc ca nu mi-au spus nimic. Parea o arta naiva, ca sa nu-i spun infantila. Nu stiu daca ajuta Romania sa participe cu astfel de expozitii. In plus, asa cum se stie, unele dintre ele aveau anumite aspecte pe care eu le-as denumi obscene, iar altele aveau si inscrisuri naziste, ceea ce nu este permis. Nu stiu daca noi, romanii, ne ducem in America sa aratam svastici. Cultura noastra, valorile noastre nu cred ca de acolo sint. Mi s-a parut ciudat obiectul acela, era un fel de papusa roz, un ied roz cu un os in fund si o svastica pe picior. Nu vreau sa comentez mai mult, dar nu mi se pare reprezentativ pentru ceea ce cred ca ar trebui sa duca, sub raportul calitatii si al valorilor, si avem suficiente, har Domnului, cultura romaneasca in Occident, fie ca e vorba de Europa, fie ca e vorba de Statele Unite.

Nu credeti ca atitudini de acest gen, pe care le adoptati si dumneavoastra, de a va delimita de o expozitie de street art pina la urma, ii incurajeaza pe, sa le spunem, "pasunisti" precum de Paunescu, Ungheanu sa spuna ca intr-adevar noi trebuie sa ne prezentam cu ia, in costumul traditional si cu muzica populara?

Eu nu am spus ca trebuie sa mergem cu ie si nu stiu daca Paunescu sustine asta sau nu. Nu e problema mea. Eu am spus cu totul si cu totul altceva, si anume ca aceasta expozitie este discutabila, iar ca om de cultura cred ca am dreptul sa imi spun acest punct de vedere. Sub raportul calitatii, nu mai mult. Si scandalul de acolo nu a plecat neaparat de la calitate, ci de la acele insemne, pentru ca s-a sesizat politia.

Nu, politia a fost sesizata.

Nu stiu, s-a sesizat. S-a dus pentru ca a fost sesizata. Eu nu ma bag in toata aceasta coterie. Eu spun urmatorul lucru: cred ca trebuie sa fim mai atenti cu ceea ce trimitem in afara granitelor tarii si cred ca in materie de arta contemporana avem suficiente valori, care sint si reprezentative pentru ceea ce are arta contemporana de ultima ora, de avangarda mai valoros.

Comentarii