Debandadă online în şcolile din Iaşi: oficialii cosmetizează realitatea

joi, 17 septembrie 2020, 01:50
5 MIN
 Debandadă online în şcolile din Iaşi: oficialii cosmetizează realitatea

La Bivolari, unde se învaţă după scenariul roşu, copiii încă aşteaptă tablete, deşi inspectorul general a afirmat că necesarul a fost acoperit. În municipiu, în unele cazuri, părinţii s-au mobilizat şi au instalat câte o cameră pentru învăţător. În alte cazuri au fost probleme tehnice: „Încă din prima zi în care am făcut lecţii online s-a stricat microfonul, şi noi, cei de acasă, nu mai auzeam nimic. Şi calitatea transmisiei este una slabă. Chiar dacă profesorul scrie la tablă, cei de acasă nu reuşesc să vadă nimic”, a afirmat un elev de la un colegiu din Iaşi. Când mai pică şi două ore curentul, haosul e general. „Am reuşit cumva să ne adaptăm, am avut baterie la laptop şi am făcut hotspot de pe telefon. Alţi copii care au calculatoare clasice nu au putut face ore”, a explicat un părinte

Elevii de la unităţile de învăţământ din Bivolari, singurii din judeţ care învaţă în totalitate în această perioadă exclusiv în mediul online, aşteaptă în aceste zile să le fie rezolvată problema conectării la internet. Astfel, o parte dintre elevi nu se pot conecta din lipsa semnalului, chiar dacă au dispozitivele necesare. Directorul şcolii din Bivolari afirmă faptul că, potrivit discuţiilor cu reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean, urmează să vină o firmă specializată în cursul zilei de astăzi pentru a monta mai multe dispozitive care să asigure acoperirea la internet. „Am discutat chiar astăzi la Inspectoratul Şcolar Judeţean şi urmează să vină o firmă care să monteze nişte dispozitive pentru conectarea la internet. Noi am achiziţionat dispozitive pentru elevi, 25 de către şcoală şi urmează să ajungă la elevi peste 100 de dispozitive de la Consiliul Local. Am primit şi semnale de la investitorii din zonă că vom primi şi de la ei sprijin”, a afirmat prof. Constantin Ţâru, directorul unităţii de învăţământ din Bivolari.

Inspectorul şcolar general, Genoveva Farcaş, a afirmat, într-o declaraţie publică, că necesarul de tablete a fost acoperit în totalitate la Bivolari, însă aparent acest lucru doar pe hârtie. Din declaraţiile directorului Constantin Ţâru vedem că o parte dintre acestea nu au ajuns încă la elevi, din totalul de aproximativ 400 de copiii, aproape un sfert aşteptând încă tabletele şi laptopurile care să le permită să urmeze orele de curs.

În ceea ce priveşte modalitatea în care se desfăşoară orele, directorul a precizat că profesorii predau de acasă, atât în sistem de conferinţă online, pe platforme precum Zoom, dar sunt distribuite şi materiale de lucru pe care elevii le pot accesa de pe dispozitivele lor.

Cum se ţin orele online în municipiul Iaşi

Probleme în ceea ce priveşte orele online au fost însă înregistrate şi la şcoli din municipiul Iaşi şi chiar la colegii considerate „de elită”. Potrivit unui elev, chiar de pe data de 15 septembrie au fost înregistrate defecţiuni la sistemul de transmitere a lecţiei. „Încă din prima zi în care am făcut lecţii online s-a stricat microfonul, şi noi, cei de acasă, nu mai auzeam nimic. Şi calitatea transmisiei este una slabă. Chiar dacă profesorul scrie la tablă, cei de acasă nu reuşesc să vadă nimic”, a afirmat un elev de la un colegiu din Iaşi.

Totodată, tot pe 15 septembrie, şcolile din Copou au rămas fără curent electric, iar pentru câteva ore, elevii de acasă nu au putut asista la ore, atât pentru că o parte dintre ei nu aveau energie electrică acasă, dar şi pentru că profesorii nu au putut conecta dispozitivul de acasă. „În a doua zi de şcoală s-a luat curentul în Copou, unde locuim. Am reuşit cumva să ne adaptăm, am avut baterie la laptop şi am făcut hotspot de pe telefon. Iar asta pentru că au avut norocul să fie soţul meu acasă. Noi am reuşit să rezolvăm cumva problema, dar alţi copiii care au calculatoare clasice nu au putut face ore”, a explicat un părinte.

Camere web cumpărate şi instalate de părinţi

Tatăl unui copil de la o şcoală din Tătăraşi afirmă că principala problemă observată de către acesta este lipsa de interes a conducerii şcolii, dar şi slaba implicare a autorităţilor. Părintele explică faptul că, în acest moment, copilul său poate participa la orele online pentru că părinţii au făcut rost de o cameră web şi tot ei au montat acea cameră în sala de clasă. „Învăţătorul nu are nicio vină în toată situaţia, dar conducerea şcolii, când a observat că sistemele de transmisiune promise de Primărie nu pot ajunge la timp, putea să facă anumite demersuri, să găsească fonduri sau proiecte pentru care să aplice. Inclusiv să anunţe părinţii care este situaţia şi să strângem bani. A trebuit ca în câteva zile noi să ne implicăm şi să peticim lucrurile”, afirmă părintele. El explică că nu sunt alte probleme, că elevii văd foarte bine la tablă datorită camerei video performante, iar calitatea sunetului este bună.

Mama unui copil din clasa I de la o altă şcoală din municipiu, care face ore online în această perioadă din cauza lipsei de spaţiu din şcoală, explică faptul că şi părinţii au o parte de vină pentru că nu au curajul să îşi spună problemele. „Pe grupul de discuţie cu învăţătorul nimeni nu spune ce îl deranjează pentru că le este frică să nu sufere repercusiuni copilul lui. Copilul meu stă la ore, în faţa calculatorului, de la 8.00 la 12.00, dar la finalul zilei mai trebuie să stau şi eu câteva ore să îi explic din nou lecţiile. Cei de acasă nu pot pune întrebări dacă nu înţeleg lecţia. A încercat un copil, iar învăţătorul i-a închis microfonul. Pot doar să asiste”, explică părintele. O altă nemulţumire este legată de faptul că este foarte dificil pentru un copil din clasele primare să rămână atent la orele online pentru un timp îndelungat, iar dacă nu ar exista în cazul ei posibilitatea de a lucra de acasă, atunci, copilul ar trebui să reia în totalitate materia. „Părinţii unui coleg de-al fiului meu lucrează amândoi şi se întorc la 18.00 acasă. Îl lasă în faţa calculatorului, dar nu îl supraveghează nimeni pentru că nu îşi permit să angajeze pe cineva, dar nici să îşi piardă locul de muncă. Astăzi (n.r. – 16 septembrie), la ore, i se vedea la cameră doar scaunul”, adaugă părintele.

Astfel, deşi rapoartele oficiale arată că lecţiile se ţin, copiii asistă la ore, banii pentru dispozitive sunt alocaţi, iar procentajul de informatizare al şcolilor depăşeşte 80%, în realitate, la finalul zilei, elevii care stau acasă trebuie să înveţe materia fie de unii singuri, fie alături de părinţi, chiar şi în cazul celor mai bune şcoli din municipiu.

 

 

Comentarii