Ne vom mai rupe mult timp maşinile pe trecerile la nivel cu calea ferată ? O licitaţie care aşteaptă de patru ani.

sâmbătă, 19 august 2023, 01:50
4 MIN
 Ne vom mai rupe mult timp maşinile pe trecerile la nivel cu calea ferată ? O licitaţie care aşteaptă de patru ani.

O licitaţie lansată de Regionala de Căi Ferate Iaşi chiar în Ajunul Crăciunului 2019 încă aşteaptă recepţia obiectului: studiile de fezabilitate necesare modernizării trecerilor la nivel cu calea ferată. După ce va primi documentaţia, Sucursala Regională Iaşi va alege minim 20 de treceri la nivel de pe raza sa.

Contractul a fost atribuit în mai 2020 firmei bucureştene Vio-Top pentru 1,4 milioane de lei (finanţare europeană prin Programul Operaţional Infrastructură Mare). Termenul iniţial era de 12 luni, dar executarea a fost sistată începând cu data de 1 februarie 2021, anunţul fiind făcut abia în luna noiembrie a aceluiaşi an.

CITESTE SI: VIDEO: Trecerile la nivel la ieșirile din Iași sunt „varză“ de ani buni. De ce nu le pasă!

Pe platforma electronică de achiziţii publice găsim o altă notificare potrivit căreia contractul a fost reluat în octombrie 2020, dar cu durata de finalizare prelungită de la 12 la 13 luni. Luna trecută, durata a fost prelungită succesiv în 6 rânduri, mai întâi la 26 de luni, iar în final la 41, adică aproape trei ani şi jumătate. Dacă nu mai intervin „situaţii neprevăzute”, documentaţia ar trebui să fie predată până la sfârşitul anului în curs.

Studii pentru 40 de treceri ca să fie refăcute 20 dintre ele

La momentul lansării licitaţiei, în Caietul de sarcini se menţionează şi dotarea trecerilor la nivel de pe raza Regionalei CF Iaşi: 34 de bariere automate, 184 de sisteme de semnalizare a apropierii trenului, 30 cu bariere mecanice şi 690 doar cu indicatoare rutiere. „Modernizarea trecerilor la nivel este o prioritate majoră a programului de investiţii pentru îmbunătăţirea siguranţei circulaţiei”, subliniază Caietul de sarcini ataşat licitaţiei lansate cu aproape patru ani în urmă şi care încă nu beneficiază de documentaţia urmărită.

Proiectantul urmează să decidă ce treceri la nivel trebuie modernizate, în funcţie de frecvenţa accidentelor, amplasarea trecerilor (nu pe coridoarele europene, pe liniile închiriate sau pe cele propuse pentru închidere), nivelul traficului şi viteza de circulaţie, poziţionare urbană sau în afara localităţilor şi cost. Studiul de feabilitate trebuie să includă 40 de staţii, din care Regionala ieşeană trebuie să selecteze minim 20 pentru modernizare.

Încă patru treceri stau la rând

În august 2022, un alt pachet de servicii a fost predat tot pentru alcătuirea documentaţiei – de data aceasta, proiectare – pentru lucrări de instalaţii feroviare şi de infrastructură feroviară şi rutieră aferente unui număr de 15 treceri la nivel de pe raza SRCF Iaşi.

Printre acestea se regăsesc şi cele patru treceri care de ani de zile scot peri albi celor care merg cu maşina din Iaşi spre Tomeşti sau spre Podu Iloaiei. Este vorba de liniile Socola-Holboca şi Socola-Socola Marfă, Leţcani-Movileni şi Podu Iloaiei-Belceşti, toate pe DN 28. Celelalte treceri la nivel sunt mai ales în Bacău şi Suceava, întreg pachetul costând 1,45 milioane de lei, bani proveniţi din bugetul propriu al CNCFR.

Lotul celor patru treceri peste calea ferată din apropierea municipiului Iaşi, la care se adaugă una din Zorleni, Vaslui, pe DN 24, a fost adjudecat de firma ieşeană Pro Ami’s Consulting pentru 480 de mii de lei. Modernizarea constă în montarea de semibariere automate şi refacerea infrastructurii prin înlocuirea dalelor de beton armat cu dale elastice, asfaltare, montarea parapetelor rutiere şi a sistemelor de supraveghere video.

Durata contractului este de 43 de luni, dar nu este clar cât reprezintă proiectarea şi câte luni vor fi alocate asistenţei tehnice pe parcursul lucrărilor propriu-zise.

CNAIR vrea să facă un pasaj peste o trecere la nivel pe care CNCFR vrea să o modernizeze

Cealaltă companie de stat care administrează căi de transport – cele rutiere – şi-a pierdut răbdarea şi a început demersurile pentru construirea unui pasaj peste una din trecerile la nivel pe care Compania de Căi Ferate are de gând să le modernizeze.

Este vorba despre linia de la ieşirea din Leţcani spre Podu Iloaiei. Licitaţia de atribuire a contractului pentru studiul de fezabilitate a fost lansată la mijlocul lunii martie, a atras trei oferte pentru realizarea documentaţiei, iar procedura se află în acest moment abia în etapa evaluării lor financiare.

Însă termenul de realizare a SF este de 300 de zile, adică 10 luni de la atribuirea contractului, ceea ce înseamnă că, dacă va fi construit până la urmă, nu vom putea circula pe pasaj mai devreme de 2027.

Şase staţii CFR nu chiar norocoase

Nu doar trecerile la nivel, dar şi staţiile CFR se modernizează. Din păcate, cu aceeaşi viteză. Printre cele 47 de staţii din toată ţara pe care Compania Naţională de Căi ferate CFR şi-a propus să le reabiliteze se află Paşcani, Suceava Nord, Vatra Dornei Băi, Vereşti, Dolhasca şi Gura Humorului (oraş), din „curtea” Regionalei ieşene.

La licitaţia lansată în iunie 2019, doar firma bucureşteană Baicons Impex a depus ofertă, iar contractul i-a fost atribuit în luna octombrie a aceluiaşi an pentru 2,37 milioane de lei. Ulterior, termenul de predare a studiilor de fezabilitate a fost prelungit de la 16 luni la 39 de luni din două motive: primul a fost necesitatea unor verificări pentru evitarea suprapunerii obiectului licitaţiei cu alte proiecte, iar al doilea, prelungirea verificării documentaţiei de către cei de la CFR.

În acest caz, cel puţin nu mai sunt emoţii: proiectul finanţat prin POIM s-a finalizat înaintea termenului final de la sfârşitul anului, când se încheie programul european. Cât priveşte montarea schelelor în cele şase gări, avem de aşteptat: trebuie desemnat mai întâi, tot prin procedură de licitaţie, constructorul care va renova clădirile. 

Comentarii