De Sănătate

Punem punctul pe știi

Ce este „vampirismul bacterian”

miercuri, 01 mai 2024, 02:14
2 MIN
 Ce este „vampirismul bacterian”

Unele dintre cele mai mortale bacterii din lume caută și se hrănesc cu sânge uman, un fenomen recent descoperit pe care cercetătorii îl numesc „vampirism bacterian”.

O echipă condusă de cercetători de la Universitatea de Stat Washington (WSU) a descoperit că bacteriile sunt atrase de partea lichidă a sângelui, sau serul, care conține nutrienți pe care bacteriile îi pot folosi ca hrană.

Una dintre substanțele chimice de care bacteriile par să fie atrase în mod special este serina, un aminoacid care se găsește în sângele uman și care este, de asemenea, un ingredient comun în băuturile proteice.

Descoperirile, publicate în jurnalul eLife, oferă noi informații despre modul în care apar infecțiile în sânge și cum ar putea fi tratate.

„Bacteriile care infectează fluxul sanguin pot fi letale”, a declarat Arden Baylink, profesor la Colegiul de Medicină Veterinară al WSU și autor corespondent al cercetării.

„Am aflat că unele dintre bacteriile care cauzează cel mai frecvent infecții ale fluxului sanguin simt de fapt o substanță chimică din sângele uman și înoată spre ea”.

Echipa de la WSU a descoperit că cel puțin trei tipuri de bacterii, Salmonella enterica, Escherichia coli și Citrobacter koseri, sunt atrase de serul uman.

Aceste bacterii sunt una dintre principalele cauze de deces pentru persoanele care suferă de boli inflamatorii intestinale (BII), aproximativ 1% din populație.

Acești pacienți au adesea hemoragii intestinale care pot fi punctul de intrare a bacteriilor în fluxul sanguin.

Citiți aici integral ediția Ziarul de Sănătate nr. 5

Folosind un sistem microscopic de mare putere, conceput de Baylink (Chemosensory Injection Rig Assay), cercetătorii au simulat sângerarea intestinală prin injectarea unor cantități microscopice de ser uman și observând cum bacteriile navighează spre sursă.

Răspunsul a fost rapid, mai puțin de un minut pentru ca bacteriile care cauzează boala să găsească serul.

Ca parte a studiului, cercetătorii au determinat că Salmonella are un receptor proteic special, numit Tsr, care permite bacteriilor să simtă și să înoate spre ser.

Folosind o tehnică numită cristalografie proteică, ei au putut vizualiza atomii proteinei care interacționează cu serina.

Oamenii de știință cred că serina este una dintre substanțele chimice din sânge pe care bacteria le detectează și le consumă.

„Aflând cum aceste bacterii sunt capabile să detecteze sursele de sânge, în viitor am putea dezvolta noi medicamente care să le blocheze această abilitate. Astfel de medicamente ar putea îmbunătăți viața și sănătatea persoanelor cu BII care prezintă un risc ridicat de infecții din sânge”, scriu cercetătorii în studiul lor.