
Trei mari proiecte prioritare privind infrastructura rutieră a judeţului
Încă o centură în jurul Iaşului?

Trei importante axe noi de transport pe teritoriul judeţului ar putea apărea în următorii câţiva ani. Ministrul proiectelor europene a fost prezent la sfârşitul săptămânii la Iaşi, unde a prezentat detalii în premieră naţională despre strategia României pentru exerciţiul bugetar al UE în intervalul 2014-2020. Ca o noutate, ministrul Eugen Teodorovici a afirmat că vor putea fi finanţate din banii UE şi reabilitarea de drumuri judeţene. Cristian Adomniţei a anunţat că are deja pregătite trei mari proiecte prioritare pentru Iaşi în acest sens. Ar fi vorba de o a doua centură a Iaşului, Centura Metropolitană, dar şi de două rute care să traverseze judeţul de la Est la Vest: una la Nord de actualul drum european Iaşi – Roman, alta la Sud de acesta. Dacă şi când se vor construi, asta va depinde de abilităţile şefilor judeţului.
Axa 1: Movileni – Tătăruşi
Axa 2: Miroslava – Dagâţa
Centura Metropolitană
Marele pariu al CJ va fi reprezentat de proiectul Centurii Metropolitane. Acesta nu există deocamdată decât în stadiul de intenţie, nefiind realizate studii. „De îndată ce vom avea certitudinea că se dau bani europeni pentru drumurile judeţene, ne putem apuca de studii şi proiecte. Dacă am face proiectul fără a avea şi finanţare, riscăm să dăm cu subsemnatul la Curtea de Conturi”, a precizat Minciună. Noua şosea de centură ar înconjura practic pe trei sferturi municipiul Iaşi, dincolo de actuala şosea de centură. Totodată, centura ar lega majoritatea comunelor din Zona Metropolitană Iaşi şi ar face legătura dintre drumurile naţionale care traverseară municipiul. În lungime de peste 60 km, Centura Meropolitană ar urma traseul Vânători – Horleşti (comuna Rediu) -Leţcani – Cogeasca – Horleşti – Voineşti – Mogoşeşti – Ciurea – Bârnova – Păun – Tomeşti – Holboca. Practic, pentru a închide complet inelul din jurul municipiului, ar mai trebui acoperit tronsonul Aroneanu – Vulturi, care ridică însă probleme tehnice date de dealurile din zonă. În schimb, legătura cu Aroneanu ar urma să fie rezolvată după construirea unui drum care să lege Aeroportul modernizat de viitorul Centru Intermodal de la Holboca. Construirea Centrului Intermodal se află în analiză la nivelul Comisiei Europene. Costurile Centurii Metropolitane nu au fost încă evaluate. „Putem face analogia cu Axa 2, adică undeva tot în jur de 200 milioane lei. Cu centura metropolitană şi cele două axe, putem spune că am rezolvat în bună parte problema drumurilor judeţene. Fireşte, rămâne de văzut ce fonduri europene vor fi disponibile. Ideal ar fi să putem înainta toate cele trei proiecte. Dacă nu, va fi analizată oportunitatea fiecăruia şi ordinea de prioritate”, a încheiat Minciună.
Publicitate și alte recomandări video