De Business

Punem punctul pe știi

Trei mari proiecte prioritare privind infrastructura rutieră a judeţului

Încă o centură în jurul Iaşului?

luni, 14 octombrie 2013, 01:50
4 MIN
 Încă o centură în jurul Iaşului?

Trei importante axe noi de transport pe teritoriul judeţului ar putea apărea în următorii câţiva ani. Ministrul proiectelor europene a fost prezent la sfârşitul săptămânii la Iaşi, unde a prezentat detalii în premieră naţională despre strategia României pentru exerciţiul bugetar al UE în intervalul 2014-2020. Ca o noutate, ministrul Eugen Teodorovici a afirmat că vor putea fi finanţate din banii UE şi reabilitarea de drumuri judeţene. Cristian Adomniţei a anunţat că are deja pregătite trei mari proiecte prioritare pentru Iaşi în acest sens. Ar fi vorba de o a doua centură a Iaşului, Centura Metropolitană, dar şi de două rute care să traverseze judeţul de la Est la Vest: una la Nord de actualul drum european Iaşi – Roman, alta la Sud de acesta. Dacă şi când se vor construi, asta va depinde de abilităţile şefilor judeţului. 

Coşmarul şoferilor care îşi rup maşinile pe drumurile judeţene s-ar putea încheia în următorii cinci ani, într-un scenariu optimist. În planurile pe termen mediu ale Consiliului Judeţean se află trei mari proiecte de investiţii, care ar urma să soluţioneze în bună parte problema reprezentată de starea drumurilor judeţene. În valoare totală de aproximativ 700 milioane lei, proiectele aşteaptă doar deschiderea finanţărilor europene pe acest sector, pentru intervalul 2014-2020. „Cu siguranţă, va exista o alocare substanţială pentru drumurile judeţene, pentru că problema este generală. Propunerea va pleca de la noi în acest sens, şi sperăm ca până în noiembrie să ştim exact pe ce fonduri ne putem baza”, a spus joia trecută ministrul fondurilor europene Eugen Teodorovici, aflat la Iaşi. Prima versiune a Acordului de Parteneriat România – UE pe 2014-2020 a fost trimisă vineri la Bruxelles. Aceasta cuprinde ca recomandare specifică de ţară demararea unui plan pe termen lung în domeniul transporturilor, dezvoltarea şi modernizarea drumurilor judeţene fiind propusă ca prioritate de finanţare.
 

Axa 1: Movileni – Tătăruşi

 
Două dintre cele trei proiecte majore legate de drumurile judeţene au mai fost prezentate de preşedintele CJ, Cristian Adomniţei. „Axa 1” vizează refacerea drumurilor judeţene 282, 281B, 281D şi 281 pe traseul Iaşi-Movileni-Gropniţa-Coarnele Caprei-Belceşti-Scobinţi-Lespezi-Tătăruşi-limită judeţ Suceava. În lungime de 106 km, axa traversează 10 comune. Valoarea estimată a lucrărilor se ridică la 219,4 milioane lei. „Practic, va fi un drum cumva paralel drumului european, care ar rezolva transportul în toată zona de nord a judeţului. Sunt comune care au rămas izolate până acum tocmai din cauza stării drumurilor”, a spus şeful Direcţiei Judeţene de Administrare a Drumurilor şi Podurilor, Daniel Minciună. Axa 1 ar urma să fie completată, tot pe direcţia nord, de drumul Iaşi-Botoşani prin Vlădeni, ofertele de reabilitare a acestuia aflându-se în evaluare.
 

Axa 2: Miroslava – Dagâţa

 
Axa 2, lungă de 61,7 km, ar parcurge drumurile judeţene 248A şi 246, pe traseul Iaşi-Miroslava-Voineşti-Ţibana-Ţibăneşti-Tansa-Dagâţa-limită judeţ Neamţ. Gândită ca o completare a drumului judeţean Iaşi-Vaslui prin Scânteia, Axa 2 ar costa 215,9 milioane lei. Cele două axe se află în stadiul de studiu de fezabilitate, suficient pentru a putea fi propuse spre finanţare dacă Uniunea Europeană va fi de acord să dea bani pentru drumurile judeţene. ”Când se va definitiva acordul de parteneriat cu UE vom şti în ce limite ne mişcăm. Avem discuţii cu Ministerul Fondurilor Europene, iar ministrul Teodorovici cunoaşte bine necesitatea finanţării drumurilor judeţene. Nu are sens să ai asfalt în comune, dar să nu poţi ieşi din ele”, a spus preşedintele CJ.
 

Centura Metropolitană

 

Marele pariu al CJ va fi reprezentat de proiectul Centurii Metropolitane. Acesta nu există deocamdată decât în stadiul de intenţie, nefiind realizate studii. „De îndată ce vom avea certitudinea că se dau bani europeni pentru drumurile judeţene, ne putem apuca de studii şi proiecte. Dacă am face proiectul fără a avea şi finanţare, riscăm să dăm cu subsemnatul la Curtea de Conturi”, a precizat Minciună. Noua şosea de centură ar înconjura practic pe trei sferturi municipiul Iaşi, dincolo de actuala şosea de centură. Totodată, centura ar lega majoritatea comunelor din Zona Metropolitană Iaşi şi ar face legătura dintre drumurile naţionale care traverseară municipiul. În lungime de peste 60 km, Centura Meropolitană ar urma traseul Vânători – Horleşti (comuna Rediu) -Leţcani – Cogeasca – Horleşti – Voineşti – Mogoşeşti – Ciurea – Bârnova – Păun – Tomeşti – Holboca. Practic, pentru a închide complet inelul din jurul municipiului, ar mai trebui acoperit tronsonul Aroneanu – Vulturi, care ridică însă probleme tehnice date de dealurile din zonă. În schimb, legătura cu Aroneanu ar urma să fie rezolvată după construirea unui drum care să lege Aeroportul modernizat de viitorul Centru Intermodal de la Holboca. Construirea Centrului Intermodal se află în analiză la nivelul Comisiei Europene. Costurile Centurii Metropolitane nu au fost încă evaluate. „Putem face analogia cu Axa 2, adică undeva tot în jur de 200 milioane lei. Cu centura metropolitană şi cele două axe, putem spune că am rezolvat în bună parte problema drumurilor judeţene. Fireşte, rămâne de văzut ce fonduri europene vor fi disponibile. Ideal ar fi să putem înainta toate cele trei proiecte. Dacă nu, va fi analizată oportunitatea fiecăruia şi ordinea de prioritate”, a încheiat Minciună.

Comentarii