De Business

Punem punctul pe știi

Afacerile hotelurilor iesene

vineri, 09 iulie 2004, 23:00
3 MIN
 Afacerile hotelurilor iesene

Cu toate ca Iasul nu este cunoscut ca oras turistic, hotelurile din municipiu sint printre cele mai pline din tara. Hotelurile din orase precum Brasov ori Constanta, mult mai cunoscute printre turisti, au grade de ocupare mai mici decit cele din Iasi. Conform Institutului National de Statistica (INS), in Iasi gradul de ocupare a spatiilor de cazare pe 2003 este de 35%, fata de 22% Brasov sau 29% Constanta. La acest capitol orasul de pe Bahlui sta aproape la fel de bine ca Bucurestiul, dar ceva mai prost decit Bacaul. Dupa cum sustin hotelierii ieseni, clientela cea mai fidela este formata din oameni de afaceri.
Iasul a fost calcat de 100.000 de turisti
Potrivit datelor furnizate de INS, anul trecut au fost cazati in hotelurile din Iasi 100.000 de turisti. Gradul de ocupare din cele 11 hoteluri fiind astfel peste nivelul celui national cu doua procente, respectiv de 35%. Desi Iasul este capitala culturala a Moldovei, hotelierii sustin ca cea mai importanta categorie de clienti este asigurata de oamenii de afaceri sau delegatiile invitate sa participe la diferite evenimente (Zilele Iasului, diverse tirguri sau simpozioane), si nu de persoanele venite sa vizite orasul.
„Clientela noastra este formata din oameni de afaceri si delegatii in mod special. Turisti sint mai putini, in jur de 23% din totalul clientelei”, afirma Liviu Statache, directorul general al Hotelului Moldova. In general, pentru hotelierii lunile cele mai slabe sint iulie si august, cind se pleaca in concedii, iar iunie ar fi o luna de virf. Conform declaratiilor sefilor Hotelului Moldova, in luna iunie, considerata ca una buna, au avut 3.500 de clienti, iar in ianuarie, o luna mai slaba, numai 2.000 de turisti. Anul trecut, Hotelul Moldova a avut o cifra de afaceri de 36 de miliarde de lei, la un grad de ocupare de 41%. Complexul hotelier Orizont se lauda cu un grad de ocupare a locurilor disponibile de 70%. Turismul de afaceri este cel care predomina si in acest hotel. „Avem o clientela fidela, formata din oameni de afaceri, delegatii sportive si turisti straini. Nici evenimentele importante nu trebuie uitate. Zilele Iasului, precum si diverse tirguri organizate in orasul nostru ne aduc un profit demn de luat in seama”, precizeaza Rusu Vasile, directorul hotelului. Turistii cei mai numerosi provin din Italia sau Germania.
„80% din clientii nostri provin din lumea afacerilor”
Un alt loc din Iasi cautat de turistii straini este pensiunea „Little Texas”. Majoritatea clientelei este asigurata de oameni de afaceri romani sau straini. „80% din clientii nostri provin din lumea afacerilor si a diplomatiei, iar restul de 20% este asigurat de turisti, multi dintre ei fiind de origine americana sau englezi”, a declarat Gerri Little, patronul pensiunii. Little recunoaste ca afacerea sa a mers destul de bine. „O astfel de afacere bine administrata poate aduce profit. Cu toate ca a fost infiintata de putin timp, respectiv mai 1999, pensiunea «Little Texas» a reusit sa obtina anul trecut o cifra de afaceri de peste 550.000 de dolari”, sustine Little.
Un alt hotel care a avut incasari mari de pe urma turismului de afaceri este Unirea. Desi o parte din hotel este in renovare, anul trecut a reusit sa obtina o cifra de afaceri de 30 miliarde lei, potrivit declaratiilor directorului economic, Liliana Balan. Un statut mai aparte in peisajul hotelier iesean il are Municipalul, singurul hotel ce apartine municipalitatii. Segmentul de clientela este compus in mare parte din delegatii, turisti si cursanti, iar incasarile au depasit 1,8 miliarde lei anul trecut. Un avint important au inregistrat si hotelurile Traian si Astoria. Conducerea celor doua unitati de cazare a refuzat insa sa ofere informatii despre cifra de afaceri si gradul de ocupare. (Ada GRAJDEANU)

Comentarii