A8 rămâne pe traseul stabilit între Breazu și Horlești. Nu există alternativă

vineri, 17 martie 2023, 02:50
3 MIN
 A8 rămâne pe traseul stabilit între Breazu și Horlești. Nu există alternativă

Cu acest răspuns s-au întors primarul din Rediu și președintele de ședință din Consiliul Local de la Ministerul Transporturilor. Și nodul A8 – DJ 282 rămâne pe loc. „Varianta albastră” a autostrăzii a fost ținta unor noi contestații în ultima vreme.

 

Nu există alternativă la traseul A8 stabilit, conform „variantei albastre”, să traverseze comuna Rediu printre localitățile Horlești și Breazu. Asta li s-a spus la Ministerul Transporturilor primarului Ciprian Grosu și președintelui de ședință al Consiliului Local, Sebastian Baciu, care au mers săptămâna aceasta la invitația lui Cătălin Urtoi ca să discute cu cei care se ocupă de realizarea proiectului.

Cititi si: BUCLUC: Poate fi un cartier de case de lângă Iaşi buturuga mică din calea autostrăzii A8?

Așa cum am relatat, subiectul amplasamentului autostrăzii și al nodului de legătură cu DJ 282 care străbate cele două sate a revenit pe grupurile de discuții ale comunității din Rediu cu opinii pro și contra. Unii participanți au contestat prezența arterei, invocând creșterea gradului de poluare, dar și un volum mare de trafic greu pe care l-ar atrage acest nod. Alții au salutat faptul că proiectul Autostrăzii Unirii înaintează.

Subiectul a fost abordat și în ultima ședință a Consiliului Local, cu o săptămână în urmă, la care a fost invitat Cătălin Urtoi, consilier onorific al ministrului Transporturilor, alături de activistul pro-autostradă Irinel Bucur. Atunci, aleșii l-au acuzat pe primar că nu a popularizat momentul consultării publice de astă-toamnă, când ieșenii din comunele aflate la nord de municipiu au fost chemați de CNAIR să participe la dezbateri. După sursele noastre, aproximativ 800 de persoane au formulat opinii, mai mult de jumătate dintre acestea venind din Rediu.

Cititi si: Reportaj: pe aici va trece A8. O zi printre primii muncitori care sapă deja la autostradă. Lutul e bun, nisipul pune probleme

Au fost și voci care susțin că nu au știut de acest proces. Codrin Andoniu, unui dintre cei care investesc într-un carter de case moderne aflat acum foarte aproape de axul autostrăzii ne-a spus că a aflat mult mai târziu, când perioada consultărilor era deja închisă.

Cititi si: Consultare publică pe traseul A8 Lețcani-Iași-Ungheni

Configurația A8 în prezent este aceasta: traseul va trece aproape de primele case din Horlești, nodul de intrare/ descărcare cu DJ 282 fiind spre Breazu. Codrin Andoniu ne-a spus că este posibil ca A8 să treacă mai aproape de Breazu, chiar pe lângă Pădurea Mârzești, caz în care nodul ar urma să fie amenajat în extravilan, spre Horlești. Dar nici această soluție nu e una convenabilă, ne-a spus investitorul de la Cartierul Austriac, care ar prefera ca A8 să fie dincolo de Horlești. Un schimb intens de informații și răspunsuri la solicitări are loc de aproape două luni între investitorii în acest proiect imobiliar și CNAIR, autorități publice și instituții avizatoare.

Cititi si: Un miliard de euro pentru capetele A8. A fost lansată licitaţia de proiectare şi execuţie

Cât privește prezența nodului A8/DJ 282, nici aceasta nu este negociabilă, ne-a spus Cătălin Urtoi, care a adăugat că alte comunități locale „ar plăti ca să aibă acces spre autostradă”.

Echipele de foraj ale Consitrans, care preiau mostre pentru studiile tehnice necesarea realizării părții de proiectare, vor ajunge în zonă în aproximativ o lună. Ar mai putea ele să modifice traseul? În Certificatul de Urbanism eliberat de Consiliul Județean la sfârșitul anului trecut pe baza avizelor primite de la primăriile aflate în calea A8 se precizează că „în termen de 30 de zile de la aprobarea, în condițiile legii, a studiului de fezabilitate (…), inițiatorul proiectului va notifica (…) toate autoritățile publice locale al căror teritoriu este afectat de proiect și va transmite acestora documentația care va cuprinde suportul topocadastral al terenului, inclusiv zonele de protecție ale acestuia în coordonate Stereografic 1970”. 

Comentarii