Bilanţul primului semestru, în cifrele adunate de Inspectoratul Şcolar

Bilanț de pandemie în școli: mai puține absențe, dar mai multe nemotivate

marți, 30 martie 2021, 01:58
3 MIN
 Bilanț de pandemie în școli: mai puține absențe, dar mai multe nemotivate

Starea de pandemie, limitările stării de urgenţă şi mutarea cursurilor în mediul online au dus la o serie de situaţii inedite în statisticile din şcolile din judeţ în primul semestru al acestui an şcolar. O parte dintre acestea explicabile dacă ne raportăm la modul în care s-au desfăşurat cursurile. De pildă, conform informaţiilor strânse de Inspectoratul Şcolar de la şcolile din judeţ, numărul total al absenţelor comparativ cu primul semestru al anilor şcolari anteriori a scăzut, dar a crescut numărul de absenţe nemotivate. Totodată, a scăzut numărul de elevi retraşi din învăţământul de zi şi a crescut rata de promovare a elevilor.

Primul semestru al acestui an şcolar i-a ţinut pe elevi, cu excepţia unei scurte perioade de timp, în faţa dipozitivelor electronice pentru orele de curs. Această nouă realitate a dus astfel la o serie schimbări în statisticile de la nivelul judeţului, atât în ceea ce priveşte rata de promovare, cât şi abandonul şcolar sau sancţiunile disciplinare ale elevilor.

Un „paradox“ al absenţelor

Conform cifrelor oferite de către Inspectoratul Şcolar Judeţean, numărul total de absenţe din primul semestru al acestui an şcolar a scăzut considerabil comparativ cu aceeaşi perioadă din anii şcolari precedenţi. Astfel, dacă în anul şcolar 2018-2019 erau înregistrate peste 1.550.000 de absenţe în judeţ, iar în 2019-2020 aproape 1.439.000 de absenţe, în primul semestru al acestui an şcolar au fost înregistrate doar 1.205.760 de absenţe. Raportat la numărul de elevi, în 2018-2019 însemna, în medie, 14,21 de absenţe per elev, în 2019-2020 o medie de 14,43 de absenţe, aceasta scăzând în primul semestru al acestui an la 12,29 de absenţe.

Chiar dacă numărul total de absenţe a scăzut, a crescut în schimb numărul de absenţe nemotivate. Conform cifrelor oferite de ISJ Iaşi, în 2018-2019 se înregistrau 770.002 de absenţe nemotivate, 799.719 în anul 2019-2020, iar în primul semestru al acestui an a ajuns la 812.589 de absenţe nemotivate. Practic, per elev, asta înseamnă o medie de 8,28 de absenţe nemotivate per elev, comparativ cu 7,87 în 2018-2019 sau o medie de 8,02 în anul 2019-2020.

Conform reprezentanţilor ISJ Iaşi, numărul absenţelor nemotivate este însă „influenţată direct de calitatea semnalului de internet, existenţa dispozitivelor, întreruperile frecvente de energie electrică etc.“.

Număr mai mic de elevi retraşi şi mai puţini elevi corigenţi

Situaţia provocată de pandemie a dus însă, în ciuda tuturor dificultăţilor, şi la o serie de schimbări beneficie. Astfel, a scăzut simţitor numărul de elevi retraşi din învăţământul de zi, de la 345 şi 291 de elevi în anul 2018-2019, respectiv în 2019-2020, la doar 163 în primul semestru al acestui an şcolar.

Totodată, se poate observa o diminuare uşoară a numărului de elevi neşcolarizaţi de la învăţământul de zi comparativ cu anul şcolar precedent, cifră aflată însă în creştere faţă de 2018-2019. Mai exact, în primul semestru al acestui an au fost înregistraţi 1.052 de elevi neşcolarizaţi, comparativ cu 1.156 în anul şcolar precedent. Numărul este însă ceva mai mare comparativ cu 2018-2019, când au fost înregistraţi în această situaţie doar 885 de elevi.

Totodată, se observă o creştere a numărului de elevi neşcolarizaţi ai învăţământul seral sau la cel cu frecvenţă redusă, fiind înregistrate 49 de cazuri în primul semestru al acestui an, aproape dublu faţă de primul semestru al anului şcolar precedent, când au fost doar 27 de cazuri.

O schimbare majoră în ceea ce priveşte statisticile şcolare este legată de numărul de elevi corigenţi. Astfel, numărul elevilor în această situaţie a ajuns la mai puţin de o treime comparativ cu anii precedenţi. Mai exact, dacă în 2018-2019 se înregistrau 10.483 de cazuri, în 2019-2020 peste 9.600 de cazuri, în primul semestru al acestui an au fost doar 3.151 de cazuri.

Cu toate acestea, chiar dacă a scăzut numărul celor cu corigenţe, a crescut numărul celor cu situaţie neîncheiată. Mai exact, în primul semestru al acestui an şcolar au fost aproape 4.000 de cazuri, comparativ cu 1.734 de cazuri anul trecut şi 2.272 de cazuri în urmă cu noi ani.

Totodată, conform statisticilor ISJ, a scăzut cu 75% numărul de elevi cu abateri disciplinare.

Comentarii