Politică şi asfalt: iată şoseaua care se prăvale în lac! Cât ne va ţine Axa rutieră Iaşi-Suceava?

miercuri, 12 aprilie 2023, 01:53
4 MIN
 Politică şi asfalt: iată şoseaua care se prăvale în lac! Cât ne va ţine Axa rutieră Iaşi-Suceava?

Surparea produsă pe un segment de drum finalizat aminteşte că pe traseu sunt mai multe probleme pe care constructorul a trebuit să le remedieze din mers sau de care proiectul tehnic pur şi simplu nu a ţinut cont

Surparea unei porţiuni de drum care abia fusese recepţionat după lucrări de modernizare ce au durat peste trei ani a ajuns, şi ea, motiv de ciondăneală politică. Asta, pentru că atribuirea contractului de modernizare a DJ 281D pe traseul Lotului 2 al Axei Iaşi-Suceava s-a făcut în vechiul mandat al Consiliului Judeţean, iar lucrările s-au încheiat în timpul administraţiei de acum.

Practic, de o parte şi de alta a podului peste albia unui torent ce se varsă în Lacul Bulbucani 1, banda drumului dinspre acumularea de apă s-a surpat. Fundaţia carosabilului a cedat în condiţiile de umiditate extreme cauzate de topirea bruscă a zăpezii căzute săptămâna trecută.

Citiți și: Pe drumul IS-SV, partea mai scurtă, din Suceava, va costa mai mult decât cea mai lungă, din Iaşi

Consiliul Judeţean menţionează că zona se află deja sub monitorizare geologică şi că constructorul (Alpenside SRL) va remedia segmentul de drum afectat. De altfel, lucrările de reparaţii au demarat deja. Însă nimeni din echipa celor pe care i-am găsit la lucru pe malul abrupt al lacului nu ne-a putut spune în cât timp va fi redeschisă circulaţia în ambele sensuri. Momentan, se circulă pe o singură bandă alternativ, fluxul maşinilor fiind dirijat cu semafoare amplasate de o parte şi de alta a podului.

De remarcat că, cu doar o săptămână înainte de recepţionarea Lotului 2, pe 21 martie, CJ a scos la licitaţie un contract de servicii de monitorizare geotehnică a altor segmente de drum, de data asta de pe Lotul 1 al Axei rutiere Iaşi-Suceava. Punctual, câştigătorul procedurii va trebui să amplaseze dispozitive de monitorizare a mişcărilor terenului în puncte de pe DJ 282 din Breazu, Larga Jijia şi între localităţile Movileni şi Mălăeşti.

Citiți șiAxa Iaşi-Suceava a “pocnit“ în alte două locuri: s-a interpus o mită de 40.000 de euro (VIDEO)

 

După producerea surpării pe DJ 281D, fostul preşedinte al CJ Maricel Popa a acuzat actuala administraţie că s-a grăbit să facă recepţia tronsonului şi că lucrările au fpst făcute de mântuială. „Drumul nu s-a surpat din cauza căderilor de zăpadă, ci pentru că fundaţia nu a fost făcută corespunzător, nu s-a muncit sistematizat şi, mai mult, nu a existat diriginte de şantier care să monitorizeze permanent lucrările”, susţine Maricel Popa.

Cei de la CJ au reacţionat imediat, arătând că proiectul tehnic a fost un compromis în vederea încadrării în limitele finanţării europene a proiectului. „Această zonă nu este singura unde dl. Maricel Popa a schimbat prin proiectul tehnic soluţia tehnică de la faza de studiu de fezabilitate”, a declarat Marius Dangă, vicepreşedinte al CJ.

 

Ce se întâmplă pe celelalte loturi ale Axei Iaşi-Suceava

 

Modernizarea celor aproape 170 km de drum judeţean între Iaşi şi Suceava se desfăşoară pe cinci loturi. Dacă pe Lotul 2, primul finalizat – deşi cu o întârziere de peste un an, s-a ivit deja o problemă, Lotul 1 are mai multe. Şi pe acest segment cuprins între ieşirea din municipiul Iaşi prin Copou şi Bulbucani (Gropniţa) sunt mai multe porţiuni unde se circulă alternativ pe o singură bandă, dar şi un şantier auxiliar de mutare a unei linii de medie tensiune situată prea aproape de axul drumului. Estimarea este Lotul 1 va fi gata la vară, adică la 3 ani şi jumătate de la începerea lucrărilor.

Până la finalul acestui an va fi gata şi Lotul 3, de la Belceşti până la limita cu judeţul Suceava, a dat asigurări preşedintele CJ, Costel Alexe. Contractul pentru cei 40 km a fost atribuit astă-vară firmei Daroconstruct.

Pe cele două loturi din judeţul vecin, contractele au fost reziliate anul trecut, pentru ca acum să fie atribuite din nou aceleiaşi firme, Autotehnorom. Termenul de finalizare a restului de lucrări – 80 la sută pe un lot, 60 la sută pe celălalt – este de 15 luni, fiind depăşită limita fixată iniţial, sfârşitul anului 2023.

Fondurile acordate prin Programul Operaţional Regional (Axa prioritară 6. Îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională) acopereau iniţial 80 la sută din valoarea proiectului. Prelungirea contractelor, care a prins scumpirea materialelor de construcţii şi a mâinii de lucru, a determinat suplimentarea fondurilor de la bugetul naţional. Finanţarea europeană reprezintă acum mai puţin de jumătate din valoarea actualizată a modernizării celor 168 km de drum judeţean din Iaşi şi Suceava. 

Citiți și: "Cotonogeală" politică pe Axa rutieră Iaşi-Suceava. Niciun muncitor la lucru, deşi sunt întârzieri mari

Comentarii