„Cred că toţi tinerii vom trebui să avem parte de viitoare reconversii profesionale”. Provocările AI văzute de la Facultatea de Informatică Iaşi

duminică, 14 ianuarie 2024, 02:50
6 MIN
 „Cred că toţi tinerii vom trebui să avem parte de viitoare reconversii profesionale”. Provocările AI văzute de la Facultatea de Informatică Iaşi

„Este de aşteptat ca inteligenţa artificială să acapareze majoritatea domeniilor şi e de aşteptat ca atât eu, cât şi cei care vor intra pe piaţa muncii în următorii ani, să aibă parte de câteva reconversii profesionale”. O spune cineva foarte familiarizat cu provocările AI. Şi pare destul de îngrijorător, dar şi provocator. Cum ar putea, aşadar, tinerii de acum, studenţii, să se pregătească pentru o lume în care AI va face parte din viaţa tuturor?

 

În noiembrie 2023, 64.53% dintre utilizatorii ChatGPT aveau vârsta cuprinsă între 18 şi 34 de ani, conform unei statistici realizate de DemandSage. Statistici despre cele mai frecvente prompturi ale utilizatorilor nu există. Totuşi, o altă statistică realizată de Similarweb arată că fiecare utilizator petrece în medie 7 minute şi 36 de secunde pe site, în acest timp cineva poate primi sfaturi pentru a începe o dietă, un student poate să genereze ideile principale şi câteva paragrafe din eseul pe care îl are de făcut ca temă, iar un programator poate să-şi testeze codul. 

ChatGPT devine o scurtătură a vieţii noastre, evoluând treptat către un asistent eficient pentru oameni. Dar ideea aceasta nu e nouă sub soare, mereu s-a vorbit despre cum se vor automatiza industriile. Am vorbit cu Cristian Simionescu, asistent universitar şi doctorand în cadrul Facultăţii de Informatică din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, manager la Nexus Media, pentru a lămuri cum ar trebui să se raporteze tinerii la această nouă realitate.

Am plecat de la citatul din articolul „Cum să pui ChatGPT să muncească pentru tine ca să ai şi tu o viaţă în sfârşit”, scris de Mariya Merkusheva şi publicat pe VICE România în aprilie 2023 – „Avantajul faţă de Google este clar: există un răspuns la o întrebare, nu 15 pagini de rezultate ale căutării. S-a terminat cu căutatul pe Google ca un boomer.”, l-am întrebat pe Cristian Simionescu dacă sistemele de inteligenţă artificială generativă şubrezesc spiritul critic al tinerilor.

„Cred că folosirea inteligentă a acestor tehnologii trebuie înţeleasă. AI-ul poate să ofere soluţii şi informaţii, dar nu trebuie să înlocuiască complet efortul şi implicarea noastră personală în procesul de cercetare şi gândire. Trebuie să rămânem conştienţi de faptul că aceste instrumente sunt un ajutor, nu o substituţie pentru procesul nostru mental. ChatGPT oferă mai multe informaţii din care utilizatorul selectează câteva, apoi le completează el însuşi. Inteligenţa artificială generativă ar trebui să ajute, în primul rând, la sarcini repetitive, sarcini care consumă mult timp care ar fi putut fi investit în lucruri importante: de exemplu, ai putea lăsa ChatGPT să-ţi organizeze agenda sau să facă un tabel Excel.”

Chiar şi aşa, instrumentele de inteligenţă artificială generativă pot oferi soluţii la o varietate de probleme şi pot răspunde la nenumărate întrebări. Sisteme precum ChatGPT pot elabora campanii de marketing şi PR, pot crea content pentru social media, pot genera coduri pentru a crea site-uri şi, dacă sunt îmbinate suficient de meticulos, aceste tehnologii pot ajunge să fie angajaţii unei firme. Acest fapt este demonstrat de existenţa Aitanei Lopez, o influenceriţă spaniolă de 22 de ani, cu peste 200 de mii de followeri pe Instagram, ale cărei venituri au ajuns şi până la 10.000 de euro pe lună. Aitana nu există, ea este creată de compania de modă The Clueless cu ajutorul DALL-E (instrument produs de OpenAI, compania care deţine şi ChatGPT), retuşată în PhotoShop, iar viaţa şi poveştile ei sunt inspirate de trendurile generate de ChatGPT şi imaginaţia echipei care i-au dat naştere. 

„Am început să analizăm modul în care ne desfăşuram activitatea şi am constatat că multe proiecte erau puse în aşteptare sau anulate din cauza unor probleme care nu erau sub controlul nostru. Adesea, aceste probleme erau cauzate de influenceri sau modele, nu de deficienţe în design. Am creat-o pe Aitana pentru a ne asigura un trai mai bun şi pentru a nu depinde de alţii care au ego-uri, manii sau care doar doresc să facă mulţi bani prin poziţionarea lor”, a declarat Ruben Cruz, creatorul Aitanei şi CEO al companiei The Clueless, într-un interviu pentru EuroNews.next.

Cristian Simionescu a subliniat incertitudinea viitorului în care inteligenţa artificială ar putea gestiona firme şi instituţii: „Este foarte incert cum va arăta viitorul. Acest tip de tehnologie este încă la început, iar evoluţia sa galopantă încă nu ne-a dat timp să ne obişnuim cu ce va fi. Este de aşteptat ca inteligenţa artificială să acapareze majoritatea domeniilor şi e de aşteptat ca atât eu, cât şi cei care vor intra pe piaţa muncii în următorii ani, să aibă parte de câteva reconversii profesionale. Tinerii trebuie să se adapteze, pentru că aceasta cred că o să fie o abilitate importantă pentru studenţi şi viitorii angajaţi: adaptabilitatea.”

Într-un interviu pentru emisiunea 60 Minutes, Vicepreşedintele Senior al Google, James Manyika, a abordat teama privind dispariţia locurilor de muncă, afirmând: „Există anumite ocupaţii care vor înregistra o scădere în timp, dar există şi categorii de locuri de muncă care vor cunoaşte o creştere pe parcurs. Cu toate acestea, cea mai mare schimbare va fi transformarea locurilor de muncă. În jur de două treimi dintre acestea îşi vor schimba definiţiile; nu vor dispărea, vor suferi ajustări. Aceasta reprezintă o reevaluare profundă în ceea ce priveşte competenţele, companiile fiind nevoite să îşi sprijine angajaţii în dezvoltarea unor competenţe noi şi să îi înveţe să colaboreze eficient cu inteligenţa artificială.”

Va exista un loc de muncă cu denumirea „Specialist în utilizarea instrumentelor AI”? Cristian Simionescu: „Cu timpul, toţi vom ajunge să fim specialişti în a folosi aceste instrumente. Ele vor deveni, dacă nu au făcut-o deja, parte din viaţa noastră profesională. Făcând abstracţie de OpenAI, sunt foarte multe instrumente de acest tip. De exemplu Consensus, un motor de căutare de articole ştiinţifice cu funcţionalităţi inteligente, care e specializat în a sumariza rezultatele unui articol dat, dar şi „consensul” mai multor cercetări. Un avantaj mare fata de ChatGPT fiind ca ai mereu sursele din spatele concluziilor căutării, poţi să verifici sau să afli mai multe detalii. În plus, se bazează pe rezultate ştiinţifice, în timp ce alţi algoritmi se folosesc mult şi de informaţii din surse mai puţin valide.”

Aşadar, pentru a ne adapta şi pentru a reuşi să rămânem performanţi într-o lume din ce în ce mai automatizată, trebuie să învăţăm cum să folosim tehnologiile care ne sunt puse la dispoziţie. Există numeroase instrumente de inteligenţă artificială generativă pe internet, majoritatea contra cost, însă există şi alternative pentru a le folosi gratuit. Platforma Anakin.ai pune gratuit la dispoziţia utilizatorului mai multe programe AI, se pot găsi instrumente precum DALL-E (generator de imagini), BeastGPT (generator de coduri) sau generatoare de scripturi pentru copywriting sau digital marketing. Anakin.ai poate fi folosit cu ajutorul FlowGPT, un program de generare de prompturi clare şi exacte care pot îmbunătăţi rezultatele generate de alte programe. Iar viitorul apropiat, în mod sigur, ne rezervă şi altele mult mai surprinzătoare.

Comentarii