De Business

Punem punctul pe știi

Noul patron al CFR Marfă vrea să preia o firmă feroviară din Grecia

Gruia Stoica, prin firma Grampet, se va bate cu o companie din Franţa şi una din Rusia.

miercuri, 18 septembrie 2013, 01:50
2 MIN
 Noul patron al CFR Marfă vrea să preia o firmă feroviară din Grecia

Compania Grampet, deţinută de omul de afaceri Gruia Stoica, SNCF (Franţa) şi RZD (Rusia) au depus scrisori de intenţie pentru preluarea companiei feroviare de transport marfă şi pasageri TRAINOSE din Grecia, în cadrul primei faze a procesului de privatizare, potrivit presei elene.

Pe lângă Grampet, autorităţile elene au primit scrisori de interes pentru cumpărarea TRAINOSE din partea companiei controlate de stat SNCF (Franţa), precum şi o ofertă comună exprimată de compania elenă de construcţii GEK Terna în cooperare cu operatorul de cale ferată RZD (Rusia), au declarat oficiali din cadrul agenţiei elene pentru privatizare, citaţi de cotidianul elen To Vima. Ofertanţii sunt interesaţi de achiziţia integrală a TRAINOSE, a anunţat agenţia pentru privatizare printr-un comunicat luni, la încheierea termenului pentru transmiterea de scrisori de intenţie. Specialiştii agenţiei pentru privatizare vor evalua documentele depuse de companii şi vor recomanda conducerii care dintre candidaţi se califică pentru următoarea fază a licitaţiei. Oficialii eleni speră ca statul să obţină în urma privatizării companiei 200 de milioane de euro, scrie Reuters. Propunerea SNCF este bazată pe date solide şi pare să fi obţinut sprijinul unor alţi parteneri de afaceri, au declarat oficiali din cadrul agenţiei de privatizare pentru To Vima. Compania franceză va încerca să coopereze probabil cu Alstom la privatizarea ROSCO, companie de mentenanţă a materialului rulant. Oferta RZD-GEK Terna vizează conectarea căilor ferate elene la o reţea care ar lega Asia şi Europa atât pe uscat, cât şi maritim. Marea Egee ar putea deveni astfel un important punct de tranzit comercial din şi către Europa. Compania rusă vrea, însă, ca portul Salonic să fie inclus în pachetul de privatizare. Acestă cerinţă prezintă o serie de probleme, scrie To Vima, întrucât acordul cu troica creditorilor internaţionali prevede privatizări separate, iar Bruxelles-ul este suspicios în privinţa investiţiilor strategice în infrastructură derulate de ţări din afara UE. Grampet pe de altă parte, vrea să domine regiunea Balcanilor, scrie în continuare To Vima. Compania a fost desemnată în luna iulie câştigător al licitaţiei pentru preluarea operatorului de stat de transport feroviar de marfă HZ Cargo din Croaţia, a depus o ofertă pentru BDZ Bulgaria, operează pe piaţa din Ungaria şi se extinde rapid în Germania, Austria, Moldova şi Serbia. Grup Ferovir Român, parte a Grampet, a fost declarat în luna iunie câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni. Transferul de proprietate nu a fost operat încă.

Comentarii