De Business

Punem punctul pe știi

Supermarketurile închid uşa în nas producătorilor din Iaşi

luni, 07 septembrie 2015, 01:50
6 MIN
 Supermarketurile închid uşa în nas producătorilor din Iaşi

"Ziarul de Iaşi" a încercat să afle câte produse fabricate în judeţ ajung să fie expuse pe rafturile marilor retaileri din Iaşi. Reprezentanţii supermarketurilor fie au evitat să răspundă întrebărilor reporterilor, fie au răspuns evaziv, pe un ton triumfalist. Producătorii locali explică de ce a devenit aproape imposibil pentru ei să vândă în marile lanţuri de magazine.

Scandalul declanşat de expansiunea Lidl pe baza unor credite ce vizau încurajarea comerţului cu producătorii locali „scoate de sub preş” o veche problemă. Supermarketurile şi marii retaileri, ce practic au scos de pe piaţă reţelele locale de magazine, comercializează majoritar produse importate. Unele statistici arată, de exemplu, că produsele din magazinele Kaufland şi Lidl sunt, în proporţie de peste 80%, aduse din alte ţări. Problema poate fi considerată şi un mic paradox în condiţiile în care asociaţiile producătorilor locali se plâng de dificultăţile pe care le întâmpină până ajung să vândă în supermarketuri, în timp ce reprezentanţii magazinelor se laudă că îi sprijină pe aceştia. Cora Muntean, preşedinta Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii, este de părere că pătrunderea supermarketurilor în interiorul oraşelor a creat o concurenţă neloială cu micii comercianţi şi i-a făcut să dispară. Din acest motiv, şi producătorii locali şi-au diminuat sau chiar pierdut afacerile, deoarece paşii de urmat pentru a vinde în supermarket sunt mult mai greoi comparativ cu relaţia comercială pe care o puteau stabili cu unii comercianţi. „Eu susţin ideea unui consorţiu între producătorii locali şi comercianţii autohtoni şi să avem o înţelegere vis-a-vis de preţuri, noi ştim că producătorii intră foarte, foarte greu în reţeaua marilor retaileri, au foarte multe taxe, inclusiv taxă de raft, de intrare depozitare, aranjare etc. În calitate de consumator pot să vă spun însă că am observat cazuri în care sunt aranjate nişte standuri cu produse locale, li se ataşează un steg românesc, asta ca să nu se spună că nu se vând şi produse locale, dar se face în batjocură asta. Dacă am ajunge la o relaţie care să funcţioneze, între producători şi comercianţi, ar fi mult mai bine pentru consumator, pentru că va avea acces la produse autohtone. Eu nu pun sub semnul întrebării calitatea produselor venite de afară, dar în afară de ambalajul frumos şi viu colorat nu au nimic diferit faţă de produse de la noi, legume, fructe sau altele”, a explicat Cora Muntean.

"Politica companiei nu ne permite să furnizăm asemenea detalii"

Reporterii „Ziarul de Iaşi” au solitat o evidenţă a parteneriatelor pe care supermarketurile din Iaşi le au încheiate cu producători locali, însă numărul acestora este ordinulor zecilor, în condiţiile în care un supermarket vinde sute de mărci. Totuşi, reprezentanţii supermarketurilor, pun în lumină ajutorul pe care îl oferă producătorilor, iar în unele cazuri nu doresc să prezinte informaţii, menţionând că „aceasta este politica firmei”. „Vă mulţumim pentru email-ul trimis şi pentru interesul acordat companiei Kaufland. Referitor la întrebările adresate vă comunicăm faptul că politica companiei nu ne permite să furnizăm asemenea detalii. Vă mulţumim pentru înţelegere”, a transmis Antonia Vişan, Biroul Relaţii cu Presa Kaufland. De asemenea, Lidl, parte a aceluiaşi grup, nu a răspuns la solicitarea ziarului nostru. În schimb, într-un comunicat dat publicităţii în urmă cu o săptămână, reprezentanţii retailerului german Lidl spuneau că în prezent peste jumătate din cifra de afaceri a companiei este obţinută din vânzarea de produse provenite de la furnizori români.

Firmele care au răzbit

„Auchan crează valoare şi în Iaşi prin colaborarea cu 40 de furnizori locali. Auchan colaborează cu 40 de companii din Iaşi care acoperă o gamă largă de produse începând cu produse proaspete, fructe şi legume, băcănie şi alte produse alimentare de bază, dar şi servicii. La nivel de produse proaspete în special aceştia ne furnizează fructe şi legume (roşii, verdeţuri, vinete, dovlecei, căpşuni, mure), respectiv mezeluri şi panificaţie”, a răspuns Andreea Săvulescu, Manager Comunicare Externă la Auchan. Pe de altă parte, reprezentanţii retailerului francez Carrefour au arătat că, în judeţul Iaşi, compania are colaborări pe segmentul legume-fructe cu o serie de producători atestaţi, întreprinderi individuale, dar şi societăţi precum Cooperativa Agricola, Trio Complex, Agro-Viticola Daniel SRL, Ciupercuţa sau Non Stop. Pe partea de carne şi preparate din carne, Carrefour are parteneriate cu Industrializarea Cărnii Kosarom şi Romtrading Company, iar pe segmentul pâine şi produse de panificaţie, compania colaborează cu societăţile Vel Pitar, Agropan Impex, Zeelandia şi Rompak. „Susţinerea producătorilor români face parte din angajamentul Carrefour România, de aceea încurajăm parteneriatele cu aceştia pe cât mai multe categorii”, a declarat Georgiana Brehuescu, reprezentant Relaţii Publice Carrefour. Cele 12 supermarketuri PROFI din judeţul Iaşi, deţinute de fondul de investiţii polonez Enterprise Investors, sunt aprovizionate cu produse de la aproape 60 de furnizori şi producători din zona Moldovei, a declarat pentru ziarul nostru Gabriel Pâslaru, Reprezentant Relaţii Publice la PROFI Rom Food. Dintre aceştia, 9 sunt din Iaşi: Cotnari (vin), Casa de Negustori Copou (muştar), AviTop (carne de pui), Kosarom (carne de porc), Acrişorul Iaşi (borş), AFER SRL Iaşi, Agropan Impex, Alcazar Paşcani, Tac Tac SRL (panificaţie).

"A nu se confunda preţul de la raft cu preţul de negociere"

În spatele acestor „fructuoase” colaborări stau teancuri de documente şi runde de negocieri care să permită producătorilor să obţină un minim profit. Unul din aceşti producători, deşi prezent cu produsele sale pe rafturilor tuturor supermarketurilor din oraş, spune, sub protecţia anonimatului, că nu i-a fost deloc uşor să ajungă aici. „Toată lumea ştie că nu este uşor să ajungi să vinzi pe rafturilor supermarketurilor. De la producătorii români se cer discounturi foarte mari şi taxele sunt, de asemenea, foarte mari. În plus, de la an la an acestea cresc şi nu mai este rentabil să vinzi acolo. Practic, e greu să intri pe rafturile lor, dar apoi e şi mai greu ca să te menţii. Dar nu prea ai ce face, trebuie să te supui pentru a rămâne pe piaţă, ca să poţi oferi consumatorilor tăi produsele tale. Eu m-am plâns peste tot, dar nimeni nu a făcut nimic. Produsele noastre se găsesc peste tot, dar am plătit destul pentru a face asta. |sta este şi motivul pentru care nu am vrut să vindem pe piaţa externă, ca să devenim puternici aici”, ne-a povestit omul de afaceri. De asemenea, preşedintele Asociaţiei Patronale Române din industria Laptelui, Dorin Cojocaru, spune că preţul oferit supermarketurilor face diferenţa, iar producătorii locali nu pot concura cu cei din ţările dezvoltate ale Europei. „Ca să intri ca producător local într-un supermarket, nu spun Lidl şi Kaufland, acolo nu prea ai acces, este foarte greu. Preţul e cel care contează, iar cât cer supermarketurile nu poţi să dai pentru că îl dai aproape gratis. A nu se confunda preţul de la raft cu preţul de negociere al unui furnizor, marja e de 40-50%. Când vrei să te listezi, e o întreagă aventură. Pe acest segment, din peste 400 de fabrici, anul trecut mai erau vreo 152, la Iaşi ştiu că nu mai este nimic, de exemplu. Cauza dispariţiei este, zic eu, competiţia neloială pe care o fac procesatorii din Europa. E o concurenţă pe preţ care omoară procesatorii locali. Dacă nu se face un parteneriat economic concret între procesatori şi fermieri, se duce totul naibii. Trebuie parteneriate serioase în firme, cu acţiuni, în Franţa au avut succes cooperativele astea”, a explicat Dorin Cojocaru. Potrivit lui Cojocaru, consumul de produse lactate la nivel naţional a crescut cu 6-7% anul acesta, însă vânzările de produse româneşti au scăzut simultan cu creşterea continuă a importurilor de produse finite din industria laptelui. (PAUL BALHUC, DIEGO CIOBOTARU)

 

Comentarii