De Business

Punem punctul pe știi

Scolile de soferi, o afacere de 690.000 de euro

luni, 09 august 2004, 23:00
3 MIN
 Scolile de soferi, o afacere de 690.000 de euro

690.000 de euro. Adica 26 miliarde de euro. Aceasta este suma care s-a invirtit anul trecut pe piata scolilor auto. Cifrele lor de afaceri inregistrate variaza intre sapte miliarde si 65 de milioane de lei. Patronii acestora sustin ca o astfel de afacere este la limita. „Reusesti ca pina la finele anului sa iti acoperi investitile facute”, a declarat patronul unei scoli. Asa se explica de ce o parte dintre ele au incheiat anul cu profit zero. In momentul de fata exista o oferta diversificata cu privire la tipul de masina pentru care poti opta sa iti faci scoala. Pentru a obtine permisul de conducere taxele variaza intre 3,8 milioane si 6 milioane in functie de marca masinii alese. Gradul de promovabilitate de la primul examen se situeaza intre 50-60%. Potrivit Autoritatii Rutiere Romane (ARR) la momentul actual exista 30 de scoli de soferi in judet dintre care cele mai cautate sint: Bras, Auto Popa, Automobilistul, Auto Sport, Setar, Auto Jordache, Marvio (Pascani), Giv Complex (Pascani). Dintre acestea foarte putine au depus bilanturile la fisc. Incasarile lor totalizau in 2003 in jur de 26 miliarde de lei.
„Nu este o afacere rentabila”
Majoritatea patronilor intervievati au declarat ca a avea o scoala auto nu inseamna in mod automat ca vei avea si un profit urias. „Nu este o afacere rentabila, ci e chiar la limita. Reusesti sa scoti cit ai investit sau poate un pic peste. Pentru ca o scoala auto sa devina rentabila ar insemna ca trebuie sa ridicam pretul de scolarizare, iar in acest mod ne-am pierde clientii. Profitul pe care il obtinem lunar per masina este de un milion jumatate”, a declarat directorul Bras, Irinel Nica. Scoala auto Bras lucreaza cu cinci masini marca Renault si cu o singura serie de viitori soferi, pe luna (o serie cuprinde intre 20-40 de cursanti la aceasta scoala). Gradul de promovabilitate al acestei scoli este de 60%, potrivit declaratiilor lui Nica. Firma Bras, ce are ca obiect de activitate si comertul cu vehicule auto, a obtinut anul trecut o cifra de afaceri de peste 57 de miliarde, dar din aceasta doar 5% revine scolii de soferi cu acelasi nume, adica 2.850.000 de lei. Automobilistul este scola de soferi care a obtinut una din cele mai mari cifre de afaceri pe anul trecut, respectiv de peste sase miliarde de lei. Aceasta si datorita faptului ca organizeaza cursuri pentru toate categoriile (A,B,C,D). Pentru cele treizeci de ore cit dureaza un curs pentru obtinerea carnetului de categoria B, pretul standard la aceasta scoala este de 2.800.000 de lei la care se adauga cei doi litri de benzina pe care trebuie sa ii plateasca pentru fiecare ora parcursa. „Scoala noastra este a treia pe tara ca grad de promovabilitate de 70%. Afacerea este profitabila in masura in care stii sa iti respecti clientul”, afirma unul din sefii acestei firme.
Scolile din Pascani merg mai bine ca cele din Iasi
O alta scoala cautata este Auto Popa care a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de peste 1,3 miliarde de lei. „Noi avem in medie de doua serii pe luna. Prima jumatate a acestui an a fost mai profitabila cam cu 15% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut”, a precizat directorul scolii, Ilie Popa. Si Setar a obtinut o cifra de afaceri de peste 1,2 miliarde de lei. „Incasarile au crescut cu 20-30% fata de prima jumatate a anului trecut, caci acum avem cinci masini aflate in dispozitiv, printre care si un Chevrolet. Rata de promovabilitate de la primul examen este de 50%”, a adaugat Realda Arama, managerul scolii. In Pascani, scolile de soferi se afla pe picior de egalitate cu cele din Iasi din punct de vedere al cifrei de afaceri. Astfel Marvio SRL a obtinut o cifra de afaceri de peste 7 miliarde de lei si un profit de peste un miliard. Iar Giv Complex, tot din Pascani, a incasat 1,6 de miliarde pe tot anul 2003 cu un profit de sapte milioane de lei. Desi cifrele de afaceri prezentate sint de ordinul miliardelor, profitul net obtinut de scolile de soferi este unul destul de mic. Acesta este motivul pentru care exista si scoli care la sfirsitul anului 2003 nu au inregistrat profit (Auto Popa, Soferul Amator, Raliul). (Ada GRaJDEANU)

Comentarii