Cercetătorii de la „Cuza“ au descoperit, în premieră, habitatul scorpionului românesc

miercuri, 29 iunie 2016, 01:54
2 MIN

Studiul acestora a fost publicat în Journal of Arachnology, iar lucrarea este considerată o premieră în domeniu

O echipă de cercetători români, care include absolvenţi şi doctoranzi ai Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi, a realizat o primă hartă a distribuţiei scorpioniului românesc pe teritoriul ţării, în condiţiile în care ecologia acestei specii (Euscorpius carpaticus) a fost ignorată până în prezent, deşi acesta este cunoscut de peste 2.000 de ani. Acesta a fost considerat până acum asemănător cu alte specii de scorpioni care au fost studiate mai intens.

Studiul a fost publicat în Journal of Arachnology, iar lucrarea este considerată o premieră în domeniu, fiind realizată de o echipă formată din Iulian Gherghel, de la Oklahoma State University & Case Western Reserve University, Alexandru Sotek, de la UAIC, Monica Papeş, tot de la universitatea din Oklahoma, şi încă doi cercetători de la UAIC: Alexandru Strugariu şi Lucian Fusu.

Cercetătorii au făcut o serie de expediţii pe teren, dar şi o modelare matematică pentru a determina punctele de distribuţie, dar şi aria în care locuieşte această specie românească. Mai bine de un sfert din datele cuprinse în articol nu erau cunoscute anterior, cercetătorii descoperind că scorpionul românesc are o răspândire mult mai largă decât se credea. „Deşi a fost menţionat de către romanii stabiliţi în zona Banatului ca fiind prezent încă de acum 2.000 de ani, scorpionul carpatin este o specie foarte puţin cunoscută. Prin lucrarea publicată de noi în unul dintre cele mai cunoscute jurnale de profil din domeniul arachnologiei aducem, în premieră, date cu privire la distribuţia şi preferinţele de habitat ale scorpionului carpatin în România“, a declarat Alexandru Sotek, doctorand al UAIC.

Astfel, s-a descoperit că prezenţa scorpionilor este concentrată în zona Munţilor Banatului şi în Subcarpaţii de Curbură. Pentru realizarea studiului s-au întreprins expediţii anuale timp de şase ani, între 2009 şi 2015.