De Business

Punem punctul pe știi

Dupa 1 aprilie, numarul taximetristilor ieseni s-ar putea injumatati

marți, 02 martie 2004, 00:00
3 MIN
 Dupa 1 aprilie, numarul taximetristilor ieseni s-ar putea injumatati

De la 1 aprilie numarul taximetristilor din Iasi se va injumatati. Din cele 2.000 de taxiuri care circula in prezent pe strazile Iasului, doar 450 au toate actele in regula pentru obtinerea autorizatiilor conform noii legi a taximetriei. In cel mai bun caz, pina la 1 aprilie, termenul limita pina la care se pot depune dosarele pentru obtinerea autorizatiilor, si-ar putea definitiva actele cel mult inca 400 -500 de taximetristi. Motivul: taxe prea mari si nervi intinsi la maximum la cozi interminabile.
Acte dupa acte
Daca in Bucuresti problema este reprezentata de numarul mic de autorizatii aprobate pentru serviciile de taxi, in Iasi soferii nu se prea inghesuie sa le obtina. Conform noii legi a taximetriei, primariile trebuie sa stabileasca, in functie de numarul de locuitori din oras, un numar maxim de autorizatii de transport in regim de taxi. Pentru 2004, Primaria Iasi a aprobat un numar maxim de 1.500, din care 1.000 sint pentru firme iar restul de 500 pentru taximetristii independenti.
Inainte insa de a avea aceasta autorizatie, atit operatorii de taxi cit si taximetristii independenti trebuie sa obtina o serie de licente de la Autoritatea Rutiera Romana (ARR): licenta de executie pentru masina, dupa caz, licenta pentru activitatea de dispecerat, o licenta de transport rutier public in regim taxi si, nu in ultimul rind, un atestat profesional pentru soferi.
Seful ARR Iasi o face pe-a prostul
Masinile ce urmeaza sa fie autorizate sint supuse unor controale riguroase. In plus, soferii trebuie sa urmeze un curs de 30 de ore finalizat cu un examen grila care sa ateste pregatirea profesionala pentru practicarea taximetriei. Pina la 1 martie 2004, in Iasi au obtinut licentele in vederea autorizarii pentru servicii de taxi doar 350 de masini ale operatorilor de transport si 100 ale persoanelor independente. Doar 450 din numarul maxim de 1.500 aprobat de Primarie.
„Credem ca este o lipsa de vointa a soferilor care nu vor sa vina sa urmeze cursurile de pregatire profesionala si sa se licentieze, desi noi le-am pus la dispozitie toate conditiile. Am micsorat chiar si numarul de soferi ce fac parte dintr-o grupa de examinare, de la 30 la 8, dar tot nu s-a marit numarul celor doritori”, ne-a declarat Cristian Foia, directorul ARR Iasi.
„In fiecare an Primaria vine cu taxe si experimente noi”
Motivele sint insa altele. Nu lipsa vointei, ci, ca mai intotdeauna, lipsa banilor. Ca sa obtina o licenta pentru o masina, un sofer independent trebuie sa plateasca in jur de 8 milioane de lei pe an la Primarie, in cazul masinilor pe firma cheltuielile scazind cu putin.
In plus, atestatul profesional costa in jur de 2,5 milioane lei si multi soferi nu se inscriu la aceste cursuri, fiind satui de tot felul de obligatii la care trebuie sa se supuna in fiecare an. „Eu nu m-am inscris la atestat pentru ca m-am saturat de tot felul de teste si tot felul de obligatii. In fiecare an Primaria vine cu noi taxe si noi experimente pe noi, taximetristii. Nu stiu ce voi face dupa 1 aprilie… poate se mai schimba ceva pina atunci”, ne-a spus Marius Airinei, taximetrist independent.
De la 1 iulie, alt val de cheltuieli
Numarul mic al celor care au obtinut licentele in vederea autorizarii are drept cauza si o confuzie. „Multi soferi au crezut ca se va mai prelungi perioada de licentiere pina in lunile aprilie-iunie. De fapt, pina atunci s-a pelungit doar termenul de dotare cu aparat fiscal”, ne-a spus Doina Manolache, directorul Camerei Nationale a Taximetristilor Iasi.
„Dupa 1 aprilie vom aplica pedepse drastice celor care vor fi gasiti fara acte in regula”, a precizat Foia. Se prevestesc vremuri grele pentru taximetristi, mai ales ca pina la 30 iunie 2004 fiecare masina trebuie sa aiba casa de marcat si o noua caseta luminoasa cu trei culori: rosu-ocupat, verde-liber, culoare intermediara – indisponibil. Costul total al acestora este situat intre 9,5 si 11 milioane de lei. (Cristina STOIAN)

Comentarii