CET poate scapa de datorii de peste 15 milioane euro

Subtitlu

duminică, 26 iulie 2009, 21:56
3 MIN
 CET poate scapa de datorii de peste 15 milioane euro

"Pina nu vedem niste norme de aplicare, nu putem sa ne pronuntam. Deocamdata este doar un anunt", a declarat, in urma cu citeva zile, Neculai Parasc, purtatorul de cuvint al CET Iasi. Reprezentantii Consiliului Concurentei sustin ca un astfel de proiect ar putea primi aviz favorabil din partea UE, chiar daca este vorba despre un ajutor de stat.

"Fiind vorba de un serviciu economic de interes social, reglementarile in domeniu sint mai putin stricte. Ele nu se judeca in raport cu mediul concurentei direct, ci se are in vedere rezolvarea unor probleme pe plan local, care nu afecteaza relatia cu celelalte state europene", a explicat Constantin Bilaus, inspector coordonator al Inspectoratului de Concurenta Iasi. Acesta a adaugat ca un ajutor de stat este definit de o serie de conditii care se refera la modul cum sint afectate fondurile statului, caracterul selectiv al masurii, in sensul ca sint favorizati doar anumiti agenti economici, avantajul conomic al beneficiarului, dar si distorsionarea relatiei cu celelalte state.

"Trebuie avut in vedere mai multe aspecte cum ar fi faptul ca CET are tarife reglementate la nivel national, este o masura care vizeaza toate termocentralele, si nu doar CET Iasi. Este posibil ca un astfel de proiect sa fie aprobat de Uniunea Europeana pentru ca se adreseaza unor societati care presteaza servicii economice de interes general si este o masura de compensare a unor datorii istorice", a mentionat Bilaus. Acesta este de parere ca ajutorul de stat acordat poate fi incadrat la "flux financiar", deoarece nu sint implinite decit partial si selectiv conditiile unui "ajutor de stat".

Si RATP trage sperante

Totodata, Guvernul are in plan si compensarea unor datorii ale firmelor de transport local catre bugetul de stat. Concret, sumele datorate catre bugetul de stat ar urma sa fie compensate cu creantele de incasat de la bugetul local. Regia de transport locala are datorii catre bugetul de stat in suma de aproximativ 70 milioane lei. In acelasi timp, are de recuperat de la municipalitate in jur de 40 milioane lei, bani pentru care se afla in proces.

Maricel Gherca, directorul RATP, a explicat ca, din cele 70 milioane lei datorate la stat, circa 40 milioane lei reprezinta debitele neachitate, restul fiind penalitati calculate pentru intirzieri si neplata. La inceputul saptaminii trecute, conducerea regiei a inaintat un memoriu catre Adriean Videanu, ministrul Economiei, privind situatia datoriilor catre bugetul de stat.

"Am depus un memoriu in acest sens. Nu stim cind va veni un raspuns. Speram sa putem beneficia de un astfel de ajutor ca si CET. In ceea ce priveste sumele de recuperat de la bugetul local, asteptam ca instantele judecatoresti sa se pronunte in acest sens", a declarat Gherca.

Din cauza datoriilor catre bugetul de stat, RATP este aproape in intregime sub sechestru. Regia plateste lunar cota-parte din incasari pentru diminuarea debitului.

 Tot din cauza acelorasi datorii, RATP nu s-a putut transforma in societate comerciala. Aceasta conditie a fost impusa de BERD, in momentul acordarii imprumutului de 15 milioane euro, pentru modernizarea caii de rulare a tramvaielor.

Comentarii